WT 16-17, 4 januari 2017 - Top 10 Holiday Park, Omarama, NZ - Rustdag

4 januari 2017 - Omarama, Nieuw-Zeeland

De beslissing om vandaag niet de volgende etappe te gaan doen bleek vanmorgen al rap de juiste. We hadden lekker uitgeslapen in onze A-frame en werden gewekt door een regenbuitje. Terwijl de bewolking een uurtje later wat optrok, trok de zuidwestenwind zoals voorspeld aan. Er lag een laagje verse sneeuw op de bergen in de omgeving, naar schatting vanaf zo'n 1300 m hoogte, dat overigens snel weer was gesmolten.

Het dorp Omarama stelt niet veel voor - flink wat (grote) accommodaties en een handjevol winkels en eetcafé's. Het is er wel hartstikke druk met toeristen, die hier komen inslaan voordat ze verder de bergen intrekken of een van de grote meren opzoeken om in te gaan varen en vissen. Toen we terugkwamen van de boodschappen voor het eten van vandaag en de lange rit van morgen was onze nieuwe cabin al schoongemaakt. Het is een compleet ingericht zomerhuisje en daar hebben we heerlijk gerelaxt vandaag. Het waaide nog steeds flink en het was hooguit een graad of veertien, dus het was sowieso niet heel aanlokkelijk om buitenactiviteiten te gaan ondernemen. Bovendien schrijft de gangbare trainingstheorie voor, dat je na 5-6 dagen training een dag rust moet nemen voor het beste effect op je conditie.

Voor later op de middag hadden we nog wel een activiteit gepland - een bezoek aan Hot Tubs Omarama. Het bedrijfje heeft ook een sauna en biedt massages aan, maar het belangrijkste zijn de hot tubs, waarvan je er voor anderhalf uur eentje kunt reserveren. Het zijn ronde eikenhouten bakken met een eigen houtkacheltje om het water mee te verwarmen, waarin je heerlijk kunt soaken in zuiver bergwater, dat voor iedere reservering volledig wordt ververst. Het terrein is zo ingericht dat alle tubs een privé plekje hebben, met uitzicht op een klein meertje en de bergen in de verte. Het effect is vergelijkbaar met de sauna; als je er uit komt duurt het best een tijdje voordat je het weer koud krijgt.

Marja heeft vanavond weer lekker gekookt en we hoeven straks alleen nog maar de spullen zoveel mogelijk in te pakken en klaar te zetten voor een vroege start morgen. De meteodiensten beloven voor vannacht minimumtemperaturen van een graad of drie en het zal morgenochtend maar langzaam opwarmen, dus we gaan vermoedelijk beginnen met de donsjasjes aan over de fietskleding. Marja zal blij zijn dat ze mijn hoon heeft getrotseerd toen ze vorig jaar augustus lange handschoenen en een hoofdband heeft ingepakt voor zichzelf.

1. Linda:
    5 januari 2017
    Wat ziet dat er aanlokkelijk uit, die hot tub. De lucht ziet er bedrieglijk blauw uit maar ik lees dat het vrij koud en windering is. Wat jammer!
    Dat had je kennelijk zien aankomen, Marja, dat het lijf af en toe een jasje, hoofdband en handschoenen nodig zou hebben!