WT 16-17, 7 januari 2017 - Beaumont Hotel, Beaumont, NZ - 42 km

7 januari 2017 - Beaumont, Nieuw-Zeeland

Als het in Nederland onder de 15 graden is en er is regen voorspeld, zul je mij, koukleum als ik ben, normaal gesproken niet vrijwillig buiten zien fietsen. Toch was het vandaag, met temperaturen tussen de 10 en 14 graden en met flink wat regen, een topdag op de fiets. Dat we maar ongeveer 40 km hoefden fietsen, speelde wel een rol: voor die paar uur kun je je goed warm aankleden en weet je dat je niet helemaal tot op het bot verkleumd raakt. Maar het allerfijnste waren de rustige wegen en de wonderschone natuur.

We reden eerst over een secundaire weg, wat een verademing was na de drukke autoweg waar we tot nu toe vooral op reden. Eens in de vijf minuten een auto: wow! En we kwamen andere fietsers tegen, ook altijd leuk. De eersten waren een jong Zuid-Koreaans stel, Jinni en Blandina, bezig met een wereldreis op de fiets van drie jaar. We hebben ze uitgenodigd om bij ons te komen overnachten als ze, na China en Singapore, Europa zullen aandoen - over een jaar of zo. Later een Nederlands echtpaar, met veel fietservaring, en net als wij onderweg met het boekje van Asian Way of Life. Zij gaven ons de tip om binnenkort, voor het te laat is, naar het volgens hen ideale fietsland Cuba te gaan. Ten slotte spraken we, voor de deur van ons hotel, een Duitser die voorafgaand aan een Engelse taalcursus in Queenstown, op zijn mountainbike een aantal trails fietst in de omgeving.

Na de secundaire weg ging de rest van de route over een onverharde weg, de Beaumont Millennium Track, afgewisseld met stukken over de Clutha Gold Trail. We reden steeds langs de mooie blauwe rivier de Clutha, met aan weerszijden de bergen. Het was overal prachtig groen en we zagen weer nieuwe bloemen: lichtgele lupinen, margrieten en vingerhoedskruid in overvloed. Ondanks de lage temperatuur en, na een poosje, ook regen, genoten we van het fietsen, maar toen we bij Hotel Beaumont aankwamen, was ik toch wel blij dat de warme douche binnen handbereik was.
Wij zijn de enige gasten in dit grappige hotel. De eigenaren, een Nieuw-Zeelandse vrouw en een IJslandse man, moeten nog wel wat opknapwerk verrichten aan dit oude pand, maar wij zijn helemaal happy met onze grote kamer - met een kacheltje! Douche en wc zijn op de gang. Tegen zevenen meldden we ons aan de bar, waar zich op deze zaterdagavond wat locals hadden verzameld met grote pitchers bier voor zich en een paar verdwaalde toeristen. Gunnar maakte een prima maaltijd voor ons klaar: surf and turf voor Henk en een lekker visje voor mij.

Op de grote tv in het restaurant zagen we onder het eten het weerbericht voorbij komen. Dat ziet er niet goed uit: tot en met woensdag worden er op het hele Zuidereiland lage temperaturen en regen voorspeld, niet echt fijn fietsweer dus. We gaan maar per dag bekijken wat er mogelijk is en hoe ver we kunnen rijden.

Totaal 583 km

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Linda:
    7 januari 2017
    Het ziet er ondanks de regen toch weer prachtig uit allemaal. Wel jammer dat het weer niet zo mee zit. Kennelijk niet voor niets dat het er allemaal zo groen uit ziet. Vannacht is hier de eerste sneeuw gevallen, het ziet er mooi uit, maar hopelijk is het gauw weer weg.
    Over wijn wordt nu minder geschreven, komt dat door het fietsen of door de streek, of dat er geen druiven worden verbouwd?
  2. Just:
    7 januari 2017
    Hallo Bikkels!

In wat een prachtige omgeving fietsen jullie. En wat leuk dat jullie goedgemutst alles, wat wij hier ontberingen noemen, nemen zoals het is. Maar inmiddels hebben jullie wel een weekje in een luxe cabin op een zonnig strand verdiend.
    Hier vriest en ijzelt het (ook), het is code oranje.

Groeten, Just