WT 16-17, 15 januari 2017 - Riverton Holiday Park, Riverton, NZ - 40 km

15 januari 2017 - Riverton, Nieuw-Zeeland

Het was een onrustige nacht in Invercargill. Op de straat voor het hotel werd zo te horen keihard gereden met auto's en motorfietsen, alles begeleid door een hoop gegil en geschreeuw. Linda, de hotelmanager, vertelde toen ze ons vanochtend uitgeleide deed dat er dit weekend een aantal evenementen in de stad waren die kennelijk snelheidsduivels aantrekken. Volgens haar ging een en ander gepaard met "lots of testosterone".

Het was dus maar goed dat we besloten hadden om vandaag Invercargill te verlaten. Naar Riverton was het maar 40 km en de weersverwachting gaf hoop, dus we vertrokken om een uur of 9, met een buitentemperatuur van 14 graden - dat vinden wij nu lekker warm. Eerst nog wat boodschappen doen bij Countdown, het Nieuw-Zeelandse zusje van Woolworth's en meteen daarna moesten de regenjassen al uit de tas komen. De wind trok aan en de temperatuur daalde alras. Na 10 km, in het onooglijke dorpje Wallacetown, was er gelukkig een cafetaria open, waar we met koffie en sap op plastic stoeltjes wachtten tot het droog werd. Dat werd het aanvankelijk niet echt, maar we zijn toch maar weggereden.

Eigenlijk is het helemaal niet leuk om zo op het weer gefixeerd te zijn, maar als dat weer je zo dwarszit, realiseer je je wel hoezeer je er bij het fietsen afhankelijk van bent. Na zo'n 25 km draaide de wind wat en kregen we die keihard van rechts; ik werd meermalen echt de berm in geblazen. Een tijdlang kropen we over de weg, met een snelheid van niet meer dan 10 kilometer per uur. Maar toen verschenen er opeens een heleboel van die windsingels langs de weg die de wind opvingen en dat was heerlijk. De laatste kilometers naar Riverton waren daardoor nog vrij gemakkelijk.

Riverton is een charmant havenplaatsje met een echt centrum en een leuke kleine camping, waar we weer een cabin gehuurd hebben. Erg fijn, de serene stilte van dit ouderwetse, in vijftigerjarenstijl ingerichte huisje, na het gebulder van de wind om je hoofd de hele dag. Ik lag na het douchen net lekker even in bed te suffen toen Henk de aankomst spotte van onze vrienden op de fiets, Ellen, Daniela en Martin. Zoals verwacht hadden ook zij zware dagen achter de rug, met natte tenten en erg veel wind. In de huiskamer bij de camp kitchen hebben we weerberichten bestudeerd en uitgewisseld, maar wij zijn er nog niet uit: een dagje hier blijven - maar overmorgen wordt het niet beter - of toch maar op zijn Gronings de kop d'r veur gooien. Eerst maar eens lekker slapen en wie weet klopt ook hier het weerbericht wel eens niet.

Totaal 933 km

1. Linda:
    16 januari 2017
    Nou jongens, het zit jullie nog niet zo mee. Hopelijk is de omgeving zo de moeite waard dat regen en wind voor lief worden genomen. Maar leuk is dat niet.....
    Wel erg leuk om te lezen over jullie ontmoetingen!