WT 16-17, 21 januari 2017 - Tranquillity Lodge, Kingston, NZ - 35 km

21 januari 2017 - Kingston, Nieuw-Zeeland

Al een paar dagen hadden we erover horen praten: het Gibbston Valley Winery Summer Concert in Queenstown. Met grote namen als the Alan Parsons Live Project, Icehouse en Bonnie Tyler zou dat een heel spektakel worden. Dat daardoor in het toch al toeristische Queenstown alle campings en hotels volgeboekt zouden zijn,  was dus misschien wel voorzienbaar, maar wij waren vanochtend nog optimistisch. Tijdens een lekker warm ontbijt in het Highway Café in Athol belden we met de Tourist Information en daar moesten ze ons teleurstellen: er waren alleen nog kamers vanaf 350 dollar beschikbaar. Niet getreurd, we zouden naar het 30 km verderop gelegen Kingston rijden en daar wel verder zien.

In Nieuw-Zeeland wordt fietsen steeds populairder en dat gaat gepaard met de aanleg van fietspaden in het hele land. Het zijn alleen steeds losse stukjes, er is geen doorlopende route. Erger nog: van Rebecca, de dame van de Lodge, hoorden we dat op de fietsroute Around the Mountains op een aantal plekken hekken zijn geplaatst door de landeigenaren en dat je daar je fiets overheen moet tillen om verder te kunnen. De aanleg van de trail is weliswaar al grotendeels voltooid, maar er lopen nog procedures over bij de Environment Court. De bezwaren worden onder meer ingegeven door de angst dat de fietsers op de plekken waar de trail langs de rivier loopt, de mooiste visplekjes zullen gaan inpikken. 'Did you ever see a bicycle with fishing rods tied on the back?', vroeg Rebecca zich af. Zo zie je maar, ook hier zijn er altijd wel omwonenden die in een toch tamelijk onschuldig initiatief als de aanleg van een fietspad een bedreiging zien van hun leefomgeving.

Omdat de gewone weg vrij druk was met concertgangers en ander weekendverkeer - bijna iedereen lijkt hier wel een dikke auto met een boot te bezitten - en omdat er tussen Athol en Kingston geen hekken zouden zijn, kozen wij het fietspad. Dat was wel weer onverhard, wat vermoeiender rijden is, maar we kregen er wel absolute rust en een prachtige omgeving voor terug. We kwamen maar één andere fietser tegen, die stopte om een praatje te maken. Grappig: hij zat met blote benen en een dun shirtje aan op de fiets, terwijl wij lange broeken, shirts en een donsjack erover aan hadden - niet eens zo gek bij een temperatuur van 10 graden.

Naarmate we dichter bij Kingston kwamen, kwamen er steeds meer klimmetjes in het parcours, zelfs met een paar haarspeldbochten erin, en het werd kouder en guurder met tegenwind. Ons plan om de Tourist Info in Queenstown te vragen of er inmiddels annuleringen waren, begon een beetje uit beeld te raken en we verheugden ons al op een rustige zaterdagmiddag in een cabin van het Holiday Park in Kingston. Helaas, ook hier hadden de concertgangers volledig beslag gelegd op alle kamers die er waren. Een plekje voor de tent konden we nog krijgen, niet echt een fijn vooruitzicht gelet op de weersverwachting van regen en storm vannacht.

Eerst maar eens lunchen dan, in het plaatselijke café. Daar probeerde Henk nog een keer naar Queenstown te bellen, maar hij koos per ongeluk het nummer van een Bed and Breakfast dat eerder geen gehoor gaf. Laat die nu nog de enige kamer in Kingston vrij hebben! Het bleek ook nog eens een prima studio te zijn bij het prachtig aan het meer gelegen huis van Peter en Margaret. De fietsen konden in de garage en omdat Peter toch net boodschappen ging doen in Queenstown, konden we een lijstje bij hem inleveren. Dat was geweldig, want Kingston heeft, net als de andere kleine stadjes waar we de afgelopen dagen verbleven, geen supermarkt. Er was alleen wat blikvoer, verpakt brood en melk in het café te krijgen. Wat kun je dan genieten van verse spullen als een kilo kersen, een mango, tomaten en wortelen. Ik heb zelf gekookt, een lekkere spaghetti bolognese, en we gaan straks een dvd-tje kijken uit de kleine verzameling klassiekers hier in de kast.

Totaal 1129 km

1. Linda:
    21 januari 2017
    Wat een gelukkie dat jullie niet in de tent hoefden slapen. En nu slapen bij de toepasselijke naam Tranquility Lodge. Dat zou geen genoegen zijn geweest met die temperaturen. Het lijkt wel of jullie in Ijsland zijn i.p.v. Nieuw Zeeland.
    Prachtige foto's wederom!
  2. Astrid:
    21 januari 2017
    Wat een geluk dat jullie niet in je tentje hoefden! Wat zal je dan dubbel genieten van het comfort dat je dan plots geboden wordt! Fijne voortzetting van de reis!