WT 16-17, 24 januari 2017 - Lakeview Holiday Park, Wanaka, NZ - 57 km

24 januari 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

De wind giert steeds harder om ons huisje, de tenten aan de overkant klapperen in de wind en af en toe komen er hele wolken zand voorbij.  De lucht ziet er ook dreigend uit hier in Wanaka en er wordt flink wat regen verwacht, vooral ten westen van hier. Dat zijn de voorboden voor de voorlopig laatste stormdepressie die vannacht en morgen over NZ gaat razen - ze waarschuwen voor windsnelheden tot 140 km/uur op de high plains en tot 110 mm regen aan de westkust; daarna zou het allemaal wat rustiger moeten worden.

Hoe anders was het vanmorgen toen we wakker werden in onze B&B. Zonnig en vrijwel windstil; het enige geluid werd gemaakt door onze gastheer en -vrouw, die ons ontbijt aan het klaarmaken waren. Om acht uur precies konden we plaatsnemen aan de rijkelijk gevulde tafel voor een superontbijt. Hoewel we genoeg hadden gegeten om minstens de helft van de route op af te leggen, hebben we bij de plaatselijke Bakery toch nog een paar appelflappen gehaald voor onderweg. Het was inmiddels al weer matig gaan waaien, maar in tegenstelling tot gisteren bepaald niet uit de goede hoek. Qua temperatuur was het nog kortebroeken- en hemdjesweer, maar aan de lucht was al te zien dat er een weersverandering op til was.

We reden langs de westkant van het Dunstanmeer naar het noorden. Een kleine drie weken geleden waren we al langs de andere kant van datzelfde meer gekomen. Het parkoers was in de eerste 20 km helemaal vlak en we reden langs heel veel boom- en wijngaarden. Ik blijf het een bijzonder gezicht vinden; druiven die hangen te rijpen in de zon, terwijl een paar kilometer verderop de sneeuw nog op de bergen ligt. Precies halverwege was er een afslag naar het 'Lazy Dog' restaurant en dat kwam goed uit, want de wind had al aardig korte metten gemaakt met onze energievoorraad. Het bleek een hartstikke leuk plekje met prima eten, gerund door een in Nederland geboren dame. Ze verkochten ook allerlei lokale wijn en jam, en potjes vruchten die waren geconserveerd in wijn.

Toen we een uurtje later aan het tweede deel van onze etappe begonnen, was de lucht grijs geworden en had de wind er een tandje of twee bijgezet. De weg draaide een nieuw dal in en liep wat dichter langs de bergen, waardoor we af en toe flink moesten klimmen. Het was daarnaast redelijk bochtig, waardoor we heel af en toe even wat luwte hadden. Op het vlakke haalden we nog een snelheid van zo'n 10-12 km/u, dus het effect van de tegenwind was equivalent aan een helling van zo'n vijf procent. We waren trouwens niet de enigen die last hadden van de wind: de helicopters en vliegtuigjes die moesten landen op het langs de weg gelegen vliegveld wiebelden door de lucht. Wij overwegen nog een rondvlucht over Mount Cook en een aantal gletsjers een dezer dagen, maar het zag er spannend uit. Dat gold zeker ook voor enkele paragliders die we overigens keurig op de beoogde plek zagen landen.

Wanaka ligt prachtig aan een groot meer tussen besneeuwde bergtoppen en is heel toeristisch, met een scala aan aanbieders van allerlei sportieve en minder sportieve activiteiten, maar het lijkt minder extreem dan in Queenstown. Vandaag zijn we niet verder gekomen dan de New World supermarkt om voor de komende paar dagen eten in te slaan, morgen gaan we het allemaal wat beter bekijken. Marja's zelfgemaakte maal van karbonaadjes, maïskolven, spercieboontjes en avocadosalade was zoals altijd heerlijk en het toetje van abrikozen geconserveerd in chardonnay, geserveerd met een flinke lepel crème fraiche, ook.

Totaal 1304 km

1. Linda:
    24 januari 2017
    Maar goed dat jullie zijn neergestreken in een oord waar je eten kunt inslaan. En weer die wind, het is toch wat. Dan maar lekker eten. Dat kun je teminste zelf regelen. Het weer helaas niet. Sterkte met de storm!