WT 16-17, 29 januari 2017 - Wilderness Accommodation Motel, Haast Township, NZ - 16 km

29 januari 2017 - Haast, Nieuw-Zeeland

Of ik er nu toe word gedwongen door de omstandigheden of omdat ik vind dat ik er recht op heb, ik kan enorm genieten van niksen, luieren, rondhangen, lanterfanten, you name it. Het moet geen dagen achtereen duren, maar een groot deel van de dag in bed doorbrengen met een boek, een film en iets lekkers af en toe, daar heb ik geen enkele moeite mee. Vandaag was zo'n dag. Om een uur of 9 begon het te regenen en daarna te hozen; naar buiten gaan was een hele tijd geen optie. Dus bleven we op onze kamer, met de keuken om de hoek om een ontbijtje te maken en een paar tosti's voor de lunch.

Pas om 4 uur droogde het op, een mooi moment om even op de fiets te stappen om de omgeving te verkennen. Wij zitten in Haast Township, maar je hebt ook nog Haast Junction en Haast Beach en samen met de nabijgelegen Jackson Bay hebben ze het predicaat World Heritage Area opgespeld gekregen, net als bijvoorbeeld de Grand Canyon en het Great Barrier Reef. Dat is vanwege de unieke natuur en de hier voorkomende greenstones. Met het grijze en natte weer van vandaag kwam het allemaal niet echt tot zijn recht. We zijn wel even bij de zee geweest, maar ook die was grauw. Terschelling in maart, zei Henk. Het was wel leuk om de lange brug over de brede bedding van de Haast River over te fietsen en weer het blauwe water te zien waar we gisteren de hele dag langs hebben gereden.

Terug in de jeugdherberg troffen we de Frans-Canadese fietsers Raymond en Marilène, die Henk eerder vandaag totaal verregend binnen had zien komen. Zij komen uit de richting waar wij naartoe gaan en daar was het erg nat geweest de laatste weken. Omdat zij in de supermarkt net grote hoeveelheden spek, eieren en kaas hadden ingeslagen, nodigden ze ons uit om met hen spaghetti carbonara te eten. Henk haalde nog een fles wijn bij de bottle shop en toen hadden we een bijzonder gezellige en lekkere maaltijd samen, met veel fietsavonturen en gedeelde ervaringen om te bespreken. Tip van Raymond om in het donker sand flies te vangen: met een hoofdlampje op een boek lezen en als de vliegjes dan op het verlichte witte papier afkomen, het boek dichtslaan. Zo vang je geen twee, maar wel twintig vliegen in een klap.

Morgen gaan we weer een stuk verder naar het noorden fietsen. We willen in ieder geval naar Fox Glacier en Franz Josef Glacier zien te komen en als het weer daarna niet heel snel beter wordt, gaan we actie ondernemen. We beginnen te snakken naar zon en warmte, naar 's avonds buiten zitten en een ijsje eten, kortom naar zomer!

Totaal 1482 km