WT 16-17, 31 januari 2017 - Mountain View Bed and Breakfast, Fox Glacier, NZ - 38 km

31 januari 2017 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Gisteravond zaten we er even doorheen. We wilden vandaag naar Fox Glacier fietsen, maar er was alweer veel regen voorspeld en toen we op zoek gingen naar accommodatie, bleek dat via de normale boekingssites alles al volgeboekt was in dit populaire toeristenoord. Een plek op de camping was het enige, niet aanlokkelijk met al die regen. Wat het allemaal niet gemakkelijker maakte was dat we alleen internet hadden voor de receptie, buiten dus, en dat zich daar een legertje sand flies ophield, klaar om de kleine stukjes huid die we niet bedekt hadden, aan te vallen. Toen we gingen slapen, hadden we nog geen plekje voor vandaag gevonden.

Vanochtend konden we contact leggen met de Mountain View Bed and Breakfast, waar ze wonder boven wonder nog een kamer vrij hadden. De weersverwachting luidde dat we een paar min of meer droge uren zouden hebben om in Fox Glacier te komen. Daar hebben we ons toen maar snel toe gezet.

De route was kort, met maar een paar klimmetjes erin. We kwamen net als gisteren weer door groen groen groen regenwoud en over tientallen rivieren en riviertjes. Die hebben leuke namen als Mai Mai Creek, Koniki Creek en the Windbag. Een paar keer zijn we gestopt om foto's te maken, maar verder probeerden we de gang er wel in te houden. Dat lukte, want we waren al om 12 uur in Fox. Omdat we pas om 2 uur in de B&B terecht konden, zijn we eerst maar eens naar de tourist information gegaan, want ja, die helikoptervlucht willen we toch wel graag doen. Even leek het te gaan lukken om vrijwel meteen al de lucht in te gaan, maar terwijl we wachtten tot zich een derde passagier zou melden, werd het weer buiten zo veel slechter dat de piloot ervan afzag. Nu gaan we proberen om morgenochtend om 10 uur te gaan, spannend!
We hebben ook geïnformeerd naar busvervoer naar zonniger streken. Het goede nieuws is dat er dagelijks bussen naar Nelson rijden. Minder gunstig is dat we niet kunnen reserveren, want pas op het moment van vertrek beslist de buschauffeur of hij de fietsen mee kan/wil nemen. Ook spannend dus, maar net iets minder leuk.

Nu zitten we al een paar uur in onze redelijk luxe kamer/cottage van de Mountain View B&B. We waren er om kwart over 2 en dat was net op tijd. Sindsdien hoost het, er zal vandaag en vannacht 20 cm regen gaan vallen... Een en ander sterkt ons des te meer in ons plan om de westkust vaarwel te zeggen. Hoe mooi het hier ook is, met dit weer is het moeilijk om de lol erin te houden. Gelukkig hoeven we vandaag niet meer naar buiten, want de eigenaresse van de B&B doet aan roomservice. Om half 7 kwam ze samen met haar tante, die sinds september in een caravan in de schuur verblijft om haar nicht te helpen, onder een grote paraplu twee goed gevulde schalen met lekkere hapjes brengen. Glaasje wijn erbij, zo maken wij van de nood een deugd.

Morgen zal het na het ontbijt droog worden en dan gaan we - hopelijk na een geslaagd helikopteruitje - fietsen naar Whataroa. Vandaar gaan we proberen om ons hele hebben en houwen in de bus te krijgen, op naar de zon!

Totaal 1607 km

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Astrid:
    31 januari 2017
    Ik wil ook naar de zon...lol
    Wij gaan daar pas 13 april naar toe.

Xxxx
    Veel plezier weer en ik hoop dat het helicopter uitje super was.
  2. Just:
    Lieve Bikkels,
    Ik vind dat jullie het nog lang hebben volgehouden voordat de knoop werd doorgehakt om naar zonniger streken te gaan. Het moet wel leuk blijven!
    Nu eerst een weekje strand met ligstoelen, cocktails, oesters, zonnetje, lijkt me het beste om de moraal weer skyhigh te krijgen.
    Jullie hebben trouwens wel bereikt dat Hanneke <ze leest jullie blog ook iedere dag> Nieuw Zeeland heeft geschrapt van onze bucketlist. Zeiknat opgegeten worden door sandflies is simply too much.

Ben benieuwd waar de bus jullie naar toe brengt,
    Groeten, Just
  3. Linda:
    31 januari 2017
    Er zijn grenzen aan het behouden van het goede humeur. Groot gelijk om naar zonniger oorden af te reizen!
    Vast heel spannend, dat vliegen! Have fun.