WT 16-17, 3 februari 2017 - Nelson City Top 10 Holiday Park, Nelson, NZ - rondje 60 km

3 februari 2017 - Nelson, Nieuw-Zeeland

De busreis van gisteren had onmiddellijk het gewenste effect. Het was vandaag droog, zonnig en een graad of 24 en ook voor de komende paar dagen zijn de verwachtingen uitstekend. Het duurde vanmorgen wel even voordat we onze plannen voor vandaag en het weekend definitief konden maken, want ook in deze streken is het heel druk en dus lastig om betaalbare accommodatie te vinden die toch een beetje leuk is. We willen graag naar het Abel Tasman National Park, dat hier een kilometer of 60 vandaan ligt. Er is een nieuwe fietsroute aangelegd, deels verhard, die we die kant op kunnen nemen om de drukke wegen te vermijden, dus dat leek ons wel wat. We dachten dat we iets aardigs hadden gevonden op een organische boerderij, geboekt via een website, maar er stond bij, 'waiting for confirmation'. Voor de zekerheid toch maar even gebeld en dat was maar goed ook, want de mensen die er nu zaten hadden aangegeven dat ze nog wel een paar nachten extra wilden blijven, dus de studio kwam helemaal niet vrij vandaag. Ook andere pogingen om voor vanavond iets te reserveren liepen spaak, maar gelukkig was er nog een simpele cabin vrij op de camping in Nelson, waar we afgelopen nacht ook al sliepen. De verhuizing van de ene cabin naar de andere was zo gepiept en toen hebben we ons eerst maar eens gemeld bij de I-site, het informatiecentrum van Nelson. Daar werden we uitstekend geholpen door Jess, een voortreffelijk Engels sprekende Zweedse. Binnen no time had ze een kamer voor twee nachten voor ons geregeld in Motueka en daarnaast kon ze ons wegwijs maken in alle aanbiedingen voor een gecombineerde zeekajak - wandel - boottrip door/langs het Abel Tasman park en dat gaan we overmorgen doen. Na de koffie met worteltaart/scone hebben we de 'Great Taste Trail' opgezocht, een zeer aangeprezen route langs de kust en over Rabbit Island, waar je aan de andere kant weer met een veerpontje af kunt. De eerste tien kilometer door de buitenwijken van Nelson waren volgens Marja vergelijkbaar met het proberen om vanaf ons huis Utrecht uit te fietsen. Daarna reden we langs de baai, met aan de linkerkant de drukke weg 6 en industrieterreinen en even later het plaatsje Richmond met een flink composteringsbedrijf en daarna zelfs een grootschalige houtzagerij. Niet al te fraai dus, maar geen ander verkeer. Nogmaals Marja: 'Je moet wel je door een heleboel bad taste heen werken om die great taste te ervaren'. Gelukkig werd het daarna snel mooier. Slikken en kreken met veelkleurig zeekraal en mooie graspollen, uitzicht op Nelson over de baai en boardwalks om over de kreken heen te kunnen. Op Rabbit Island is maar één weg waar auto's overdag mogen komen en die voerde naar een populair strand. Vlak voordat we Rabbit Island opreden zagen we de andere kant op een bordje dat verwees naar een restaurant. In plaats van lang te moeten wachten op de veerboot, zijn we na het bekijken van het strand weer teruggereden om te gaan lunchen. Het restaurant bleek een wijngoed te zijn, van de Oostenrijkse emigré Seifried. Ondanks stevig aandringen van de ober hebben we geen wijn genomen bij de great tasting lunch - we moesten nog een kilometer of 25 om weer in Nelson te komen - maar we hebben wel een fles Pinot Gris laten inpakken voor het avondeten. Terug op de camping werden we aangesproken door een collega-fietser, Eddie Buisman uit Onderdendam. Het was ontzettend leuk om ervaringen uit te wisselen; ook hij was op de vlucht geslagen voor het koude weer en met de bus naar Nelson gekomen. Al kletsend over fietsen en over Groningen bleek al snel dat er diverse connecties waren. Hij kocht zijn vlees altijd bij slagerij Stiekema in Bedum (van de ouders en later de broer van Chris) en bleek directeur van de school te zijn geweest in Ruischerbrug, waar hij de kinderen van Kees en Aly in de klas heeft gehad. It's a small world! Totaal 1725 km

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Linda:
    3 februari 2017
    Van die kleuren van de zeekraalfoto wil ik wel een trui of een vloerkleed. Prachtige foto's en zelfs die fabriek Lijkt wel een plaatje.
    Ik had gisteren al gecheckt hoe het weer bij jullie zou zijn, en het blijkt dus te kloppen. Hier was het vanmiddag ook opeens 11 graden, vreemde gewaarwording.
  2. Nans:
    5 februari 2017
    Wat leuk, een "buurman" van ons!