WT 16-17, 6 februari 2017 - White Elephant Backpackers, Motueka, NZ

6 februari 2017 - Motueka, Nieuw-Zeeland

It was a perfect day vandaag, om met Lou Reed te spreken. Prachtig weer, geen activiteiten gepland, dus heerlijk uitgerust. Toen wij voor ons doen laat opstonden, waren de meeste bewoners van de White Elephant nog niet wakker. In de keuken had ik dus alle ruimte om een lekker ontbijtje van spek en eitjes klaar te maken, wat we even later in de ochtendzon op de veranda voor ons huisje opaten.

Vandaag is het Waitangi Day, een nationale feestdag waarop de Nieuw-Zeelanders vieren dat op 6 februari 1840 de Waitangi Treaty werd getekend. Daarmee was Nieuw-Zeeland een officiële staat. We hebben er hier niet veel van gemerkt, behalve dan dat de winkels het afgelopen weekend eerder dicht gingen en ook vandaag nog. We waren nu gewaarschuwd, dus op tijd bij de drogist en de bakker.

Omdat Motueka aan zee ligt, waren we benieuwd of er ook iets van een strand zou zijn. De Elephant-eigenaren Pam en Rex zwaaien hier nog niet zo lang de scepter, dus die wisten het niet. Misschien was er iets bij de haven? Toen we er op de fiets gingen kijken, bleken er alleen uitgestrekte en behoorlijk stinkende slikken langs de kustlijn te liggen, met aan het einde een klein zwembadje, de Salt Water Pool. Daarvoor gingen wij de zwempakken niet aantrekken.

Terug bij ons huisje was het tijd voor de lunch, alweer zelfbereid, met stevig brood van de European Bakery, vissalade en avocado. De rest van de middag moest er een wasje worden gedaan en opgehangen, maar verder waren we lekker lui. We sloten de dag in stijl af door niet zelf te koken, maar uit eten te gaan in zo ongeveer het enige restaurant in Motueka dat open was, Chokdee, Thais. Het was er razend druk en terecht: we hebben er fantastisch gegeten.

Hoewel het prettig toeven is in dit hostel, gaan we morgen weer verder. We hebben bovendien alweer zo'n puinhoop van onze kamer gemaakt dat alleen inpakken en wegwezen nog helpt. Omdat we vanaf Nelson eigenlijk een stukje terug zijn gegaan naar waar we vandaan kwamen, moeten we daar morgen nu eerst weer heen om vervolgens richting Picton en Blenheim te rijden, waar de grote wijngebieden zijn. Ook daar is vast weer van alles te ontdekken en te proeven!

1. Linda:
    6 februari 2017
    Klinkt als een heerlijk dagje, maar jullie kunnen dan ook genieten van heel veel dingen, fiets of geen fiets, weer of geen weer. Henk wat heb je weer een mooie foto van Marja gemaakt, met dat zwart en wit.