WT 16-17, 7 februari 2017 - Kea Apartments, Tahunanui, NZ - 46 + 7 km

7 februari 2017 - Tahunanui, Nieuw-Zeeland

Helaas is het ook in net noorden van het Zuidereiland wel eens wat minder weer. Vandaag was zo'n dag. De voorspelling gaf aan dat we het vanmorgen nog redelijk droog zouden houden, maar dat de middag nat zou verlopen. We hoefden alleen maar terug naar Nelson, dus dat moest te doen zijn. Tegen zevenen liep de wekker af en het eerste wat we hoorden was dat het op dat moment al regende. Oeps, dat was niet de bedoeling, want we hadden al iets geboekt in een buitenwijk van Nelson en gratis cancelen was er niet bij. Gelukkig klaarde het alweer een beetje op terwijl we zaten te ontbijten, zodat we met droog weer konden vertrekken.

We wilden niet dezelfde weg terugrijden als we waren gekomen (voor mij een uiterst belangrijk principe, waar Marja wel eens een beetje moe van wordt), dus we kozen nu voor een combinatie van de route die AWOL beschrijft met het oversteekje per veerpont naar Rabbit Island om daar de Great Taste Trail op te pakken. Dat bleek een prima keuze. De drukke Highway 60 langs de slikken van de Moutere Inlet had een voldoende brede vluchtstrook om niet voortdurend beducht te hoeven zijn voor achteropkomende ongeduldige Kiwi's. Al na 10 km sloegen we bovendien af naar de rustige weg door Tasman en Mapua. In Mapua hebben we bij de lokale bakery koffie met gebak gegeten, want we hadden nog ruim de tijd voordat we bij het pontje moesten zijn. Het haventje van Mapua was duidelijk in ontwikkeling; je ziet sowieso op veel plaatsen dat er meer voorzieningen voor (actief) toerisme komen. Dat is natuurlijk een tweesnijdend zwaard als je op de fiets bent; vaker een plek om iets te kopen of te overnachten, maar ook meer verkeer. De oversteek naar Rabbit Island was precies op schema. Samen met ons gingen er drie mannen op mountain bikes mee, die bezig waren met een specifieke ronde van ruim 600 km vanuit Blenheim. Ze hadden woeste plannen voor vandaag, een kilometer of 140 en dat vooral over onverharde wegen. Een stukje onverhard, zoals vandaag, vinden we prima, maar als je flink wat kilometers wilt maken, houdt het behoorlijk op.

We hadden zelf  pastrami-sandwiches gemaakt van het zware Duitse brood dat we gisteren hadden aangeschaft en omdat het nog steeds droog was - en zeker niet koud - streken we tussen Richmond en Nelson neer op een bankje met mooi uitzicht over de baai. Helaas, al ongeveer tijdens de eerste hap begon het te spetteren en al snel moesten de regenjasjes aan. We zijn toen maar weer snel op de fiets gesprongen voor het laatste stukje en kwamen vreemd genoeg nu diezelfde drie mannen tegen. Het werd niet duidelijk of ze fout waren gereden of dat ze hun plannen hadden aangepast vanwege de regen.

Tahunanui staat bekend als strandwijk van Nelson en dat strand moet ook vlakbij onze accommodatie zijn. Omdat het de hele middag heeft geregend, zijn we niet meer op ontdekkingstocht gegaan. Gelukkig werd het om een uur of zes weer droog, zodat ik nog even naar de Countdown kon om de ingrediënten voor ons avondmaal te halen. Tagliatelle met zalm, courgette en zure room, heerlijk en ook nog eens prima als basis voor een stevige fietsdag morgen!

Totaal 1833 km

1. Linda:
    7 februari 2017
    Fijn dat jullie weer een stuk konden fietsen in een landschap, onveranderd mooi als altijd. Maar huuuh weer die grijze wolken. Ik hoor jullie even niet over sandflies, hopelijk valt dat dan weer mee.