WT 16-17, 10 februari 2017 - Raymar Motel, Blenheim, NZ - 65 km

10 februari 2017 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Als Henk in Utrecht boodschappen doet bij Albert Heyn, gaat hij vaak ook even buurten bij Gall en Gall. Als daar dan ook nog de Wilde Wijn Dagen zijn uitgeroepen, komt hij steevast terug met alweer een paar doosjes voor in de kelder. De sauvignon blanc van wijnhuis Yealands, gevestigd nabij Blenheim, is al jarenlang een favoriet en toen we plannen voor onze wereldreis maakten stond een bezoek aan dit wijngoed bovenaan Henks verlanglijstje. Vandaag gingen we er, samen met medefietser Eddy, naartoe!

Om 10 uur hadden we met Eddy afgesproken in het Railway Café en na kopjes koffie en thee stapten we om half 11 op de fiets. We reden over Highway 1 richting Kaikoura en Christchurch, normaal gesproken een drukke autoweg, maar sinds de aardbeving in Kaikoura in november 2016 niet meer. De weg is na Ward afgesloten en alle verkeer naar Christchurch moet nu omrijden via Murchison. Er rijdt nu dus alleen bestemmingsverkeer. Vooral het eerste stuk was dat heerlijk fietsen. Er zaten een paar klimmetjes in het parcours, maar zonder bagage vielen die heel erg mee. Al snel was er links en rechts van de weg niets anders meer te zien dan met enorme wijngaarden bedekte heuvels. In Seddon stopten we bij het plaatselijke café met het plan om een flinke bodem te leggen voor het wijnproeven. Ze verkochten er echter alleen hele vette happen en dus namen we maar iets kleins uit de vitrine dat er nog enigszins draaglijk uitzag. Daarna was het nog een klein stukje naar het wijngoed. Dat lag achter weer een heuvel, maar toen we die over waren werden we beloond met een fraai gezicht op de uiterst moderne, met zonnepanelen bedekte gebouwen van Yealands.

Eddy en ik plaagden Henk een beetje met zijn enthousiasme over dit uitje en vonden dat we er wel erg ver voor moesten rijden: ruim 30 km enkele reis. Maar eenmaal binnen waren ook wij snel verkocht: wat een prachtig bedrijf! We namen eerst plaats in de filmzaal voor een introductie over het ontstaan en de werkwijze. De bodem en het microklimaat veroorzaakt door de nabije zee en de bergen, zorgen voor de specifieke smaak van de hier verbouwde druiven. Ze werken met organische principes, gebruiken eigen compost en recyclen zoveel mogelijk. Een charmant detail: tussen de wijnranken moet eigenlijk gemaaid worden, maar om energie te sparen laten ze daar speciale schaapjes, baby dolls genoemd, en wollige varkentjes grazen. Die beestjes mogen niet te hoog op de poten staan, anders snoepen ze natuurlijk van de druiven.

Na de film proefden we vijf soorten wijn. Eerst de zo door Henk en Elske geliefde en in 2016 tot beste ter wereld gekroonde sauvignon blanc, daarna een pinot gris, toen twee rode wijnen, een pinot noir en een tempranillo, en ten slotte een heerlijke rode port. Alles bij elkaar was dat ongeveer een standaarglas, dus we hebben niets uitgespuugd. Toen de sommelier hoorde dat wij uit Nederland kwamen, vertelde ze over de ontmoeting tussen Peter Yealands, die toen nog alleen druiven verbouwde maar nog niet zelf wijn maakte, en een zich per helikopter verplaatsende wijninkoper van Gall en Gall. Die was razend enthousiast over de locatie en de druiven en toen hij hoorde dat Peter van plan was om wijnboer te worden, beloofde hij dat hij die wijn zelfs zonder hem vooraf te proeven, zou kopen. En dat is gebeurd: in 2008 kocht Gall en Gall de hele oogst op. Voor Henk was toen natuurlijk de cirkel helemaal rond. We konden helaas geen wijn meenemen als aandenken, maar een t-shirt met opdruk is ook leuk. Nu hopen we dat Peter Yealands morgen zelf op het wine and food festival is, zodat Henk in zijn nieuwe t-shirt met hem op de foto kan.

Omdat we wel nog die 30 km terug moesten fietsen en de wijn al in onze kuiten zakte, deelden we buiten de boterkoek van de Rotterdamse bakker in Picton en toen gingen we. De klimmetjes vielen de andere kant op enorm mee en op het laatste stuk hadden we zowaar de wind in de rug. Om 5 uur zaten we op het terras in Blenheim met een biertje. We hadden een geweldig gezellige dag met Eddy, die we nu dus uitgezwaaid hebben. Hij stapt morgen op de bus naar Christchurch.

Wij hebben vanavond bij Lemongrass gegeten, lekker pittige hapjes vooraf en daarna nog wat pittiger curries. Vanochtend hadden we onze bagage al naar onze nieuwe overnachtingsplek gebracht, een wat gedateerd maar prima schoon motel.

Totaal 2042 km

1. Elske:
    10 februari 2017
    Ohhhh jaloers!!
  2. Linda:
    10 februari 2017
    Toch eens opzoeken, die speciale sauvignon, bij de Gall en Gall. Die mooie rode, mousserende wijn die jullie met Marja's verjaardag dronken, is niet in Nederland te krijgen; jammer! Er waren wel wijnen van dat wijnhuis, maar niet die ene; jammer!