WT 16-17, 13 februari 2017 - Top of the Town B&B, Picton, NZ

13 februari 2017 - Picton, Nieuw-Zeeland

De voorspelling voor het slechte weer van vannacht en vanmorgen klopte uitstekend. Veel wind die om de B&B gierde en flink wat regen tegen de grote ramen van onze kamer 'met uitzicht op zee'. Achter de benzinepomp kun je inderdaad een glimp van de baai opvangen. Gelukkig kwam de beloofde weersverbetering ook aan het eind van de ochtend, dus we konden er vanmiddag nog even op uit. We hebben eerst een lekker broodje gehaald bij de Village Bakkerij, dat we aan een picknicktafel in de zon soldaat hebben gemaakt.

Tijdens de lunch schoof er een alleenreizende Ier bij ons aan, die de klinkers van het  Engels weer op geheel eigen wijze uitsprak. Zelfs na ruim anderhalve maand in Nieuw-Zeeland moet ik me nog heel erg concentreren om de mensen in een keer te verstaan. Sterker nog, als ik ze wel meteen volledig kan volgen weet ik zeker dat het geen geboren Kiwi's zijn. Het is sowieso leuk om op basis van het accent te raden uit welk land de mensen komen. Meestal lukt me dat vrij vlot, maar gisterenavond kwam er een echtpaar bij de B&B aan dat zeker niet Engels als moedertaal had en waarvan ik het accent echt niet kon thuisbrengen. Ze bleken uit Israël te komen.

Picton is geen grote stad maar heeft een leuke hoofdstraat met aan het einde het Anzac-park bij de baai en daarnaast veel horeca en accommodatie. Iedereen die niet door de lucht tussen de beide eilanden van NZ wil reizen en niet over een eigen jacht beschikt moet met de veerboot van Picton naar Wellington of vice versa, dus het is best een levendig stadje. Helaas was er kennelijk toch onvoldoende emplooi voor de lokale opticien, want die heeft er afgelopen september de brui aan gegeven. Marja zal dus nog even moeten doorlopen met haar scheve bril tot we in Wellington zijn.

Na de mislukte zoektocht naar de opticien zijn we naar de jachthaven gelopen en vervolgens langs het diepblauwe water van de baai voor Picton Harbour naar Bob's Bay, een populaire wandelroute. Daarna naar boven over de kam van de heuvelrug weer terug richting Picton voor een fraaie Harbourview. Na nog een paar boodschappen voor het avondeten en terugpeddelen naar de B&B vonden we dat we ons best wel weer hadden gedaan.