WT 16-17, 23 februari 2017 - Cosy Cottages, Rotorua, NZ - 50 km

23 februari 2017 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Ons aftandse hutje in Golden Springs stond zo dicht langs de SH 5, dat we af en toe het idee hadden dat de vrachtwagencombinaties erdoorheen reden in plaats van erlangs. Desondanks hebben we toch behoorlijk geslapen en waren we zelfs tamelijk laat op. We hebben altijd genoeg ontbijtspullen in de tas, met uitzondering van melk voor de cereal en de koffie. Heel vaak wordt dat bijgeleverd als je een kamer of cabin huurt, maar in dit geval niet. De eigenaresse had gisteren speciaal voor ons haar man even langs de supermarkt gestuurd op de terugweg van waar hij was, dus dat was vlot geregeld.

Het bezoek aan Orakei Korako was gisteren zo goed bevallen, dat we voor vandaag weer een Thermal Park op de agenda hebben gezet. Het was aanvankelijk de bedoeling dat we naar de Waimangu Valley zouden gaan, op aanraden van de familie Robben uit Wychen.  We kwamen echter al na een kilometer of 15 langs Wai-O-Tapu Thermal Wonderland, dat zichzelf aanprees met een veelheid aan thermische verschijnselen. De Lonely Planet gids was redelijk lovend over deze optie. Naast een flinke geiser, die met een beetje hulp - het injecteren van een organische zeepoplossing - iedere ochtend om 10.15 uur zijn kunsten vertoont, heb je hier de grootste Hot Spring van dit gebied, de Champagne Pool. Verder veel verschillend gekleurde meertjes en poeltjes, allemaal te bewonderen middels een wandeling van een kilometer of drie. Al met al was de omschrijving in de LP aanlokkelijk genoeg om de plannen aan te passen. We waren weliswaar net te laat voor de geiser, maar we zijn blij dat we dat we hier naartoe zijn gegaan. Het was wel fors drukker dan waar we gisteren waren. Vooral veel Chinese bezoekers, die momenteel in groten getale op reis zijn in verband met het Chinese Nieuwjaar. Het stonk overal pittig naar rotte eieren, maar wat een kleuren! We laten de foto's maar weer spreken, want het was onbeschrijfelijk mooi.

Uiteindelijk waren we pas om een uur of een weer bij de uitgang en hebben we eerst maar een broodje gegeten in het bijbehorende restaurant voordat we aan het tweede deel van de etappe begonnen. Al snel kwamen we weer op SH 5, die vervelend druk is, maar gelukkig over het algemeen een brede vluchtstrook heeft. Marja heeft een griepje onder de leden, beetje koorts en snipverkouden, maar daar was op de fiets weinig van te merken. Ze vroeg op zeker moment wel of het aan haar lag dat het zo moeizaam ging. Dat was niet het geval - we gingen voortdurend vals plat omhoog, zo'n 300 hoogtemeters. De beloning voor al dat klimmen was tweeledig: een hele lange relaxte afdaling en een fraai aangelegd vrijliggend fietspad met een ondergrond van perfect aansluitende betonplaten, heerlijk.

Rotorua ligt midden in een geothermisch actieve zone, die zich in een vrij smalle strook over een grote afstand uitstrekt van de vulkanen van Tongariro National Park tot een heel stuk in de Bay of Plenty, waar zich een kilometer of 50 uit de kust White Island bevindt, Nieuw-Zeelands meest actieve vulkaan. Die zone heeft te maken met feit dat hier de Pacifische aardplaat langzaam onder de Australazische aardplaat schuift. Dat geeft aanleiding tot allerlei barsten en scheuren, waar magma vanuit grote diepte doorheen kan sijpelen tot vlakbij en soms boven het aardoppervlak. Toen ik vanavond terugkwam van de Countdown reed ik door het plaatselijke park, waar ook weer van alles borrelde en walmde. Onze camping aan het Rotoruameer heeft een strand waar je je eigen hot pool in kunt graven en je kunt hier koken op stoom met speciale pannen die je bij de receptie kunt halen. Het wordt afgeraden om zonder schoenen over het terrein te lopen omdat de grond je anders letterlijk te heet onder de voeten kan worden.

Totaal 2350 km

1. Greet Oosterhuis:
    23 februari 2017
    Beterschap Marja!
    Als jullie de kans hebben: ga naar White Island!
  2. José ter Haar:
    23 februari 2017
    Kan jullie netvlies het nog aan? Wat een schitterend natuurgeweld de afgelopen drie dagen. Met de foto's genomen met jullie mobiel was ook niets mis. Het is dat ik er niet geweest ben, maar anders zou ik veel foto's aan een muur in mijn huis ophangen.
    Ik hoop dat je zo weer fris en fruitig opstaat, Marja.
    X
  3. Just:
    24 februari 2017
    De wereld is bijna te klein voor jullie. Eerst in het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland en nu al weer bijna helemaal in het noorden.
    Absolutely Fabulous, Henk en Marja First!