WT 16-17, 5 maart 2017 - Tologa Bay Holiday Park, Tolaga Bay, NZ - 40 + 9 km

5 maart 2017 - Tolaga Bay, Nieuw-Zeeland

De noordoostkust van Nieuw-Zeeland prijst zichzelf aan als de kust waar mensen als eersten ter wereld op een nieuwe dag de zon kunnen zien opkomen - althans in de zomerperiode. Als je namelijk nog iets verder naar het oosten reist, ga je de datumgrens over en is het een dag eerder. De mensen in de volgende tijdzone kunnen zich dus op de borst kloppen en zeggen dat ze de zon op een bepaalde datum als laatste zien opkomen/ondergaan. We vonden het fenomeen niet bijzonder genoeg om ervoor naar de East Cape Lighthouse te rijden of de heilige berg de Hikurangi te beklimmen, maar toen de zon zich vanmorgen tegen zevenen door ons slaapkamerraam aankondigde was het toch wel leuk om ernaar te kijken en er een foto van te maken.

Na een gezellig ontbijt met Maartje en Matt en de groepsfoto die door een Duitse gaste werd gemaakt stapten we weer op de fiets. Aanvankelijk twijfelden we nog of we de laatste 95 km zouden opknippen in twee etappes - met een stop in Tolaga Bay - of dat we zouden doorrijden naar Gisborne. Zodra we het dorp uit waren begon de weg te stijgen een kregen we een klim van ruim 2 km met een gemiddeld hellingspercentage van 10 voor de kiezen. Dat was wel pittig, maar vervolgens hadden we daar feitelijk de rest van de etappe plezier van. Maartje en Matt hadden ons in de klim gelost, 30 jaar jonger én minder bagage, dus we zagen ze pas weer bij de eerste gelegenheid voor koffie en iets lekkers, de 'historische' Tolaga Bay Inn.

De echte attractie van dit aardige dorpje ligt een kilometer of vier verderop aan het eind van de baai: de Tolaga Bay Wharf, een 600 m lange betonnen pier uit 1929, die een aantal decennia lang een belangrijke economische functie had voor overslag van goederen. Een jaar of vijftig geleden werd het vervoer over land steeds dominanter en raakte de werf ernstig in verval. De beslissing om de pier te slopen was eigenlijk al genomen, maar dankzij een regionale actiegroep is het noodlot afgewend. Met flink wat subsidie en een heleboel donaties wordt de pier nu stukje bij beetje hersteld en het is een leuke plek voor een middagje uit. Het schijnt een prima visstekje te zijn en aan het einde van de pier kun je in zee springen en er via een stalen ladder weer uit klimmen. Het was er voor East Cape begrippen dan ook behoorlijk druk - er stonden zomaar 20 auto's op het parkeerterrein. Dankzij die drukte stond er ook een heuse foodtruck, de Curbside Cafe uit Gisborne, die werkelijk voortreffelijke lamsburgers op het menu had staan.

We hebben helemaal geen haast en het is prachtig weer, het lokale Holiday Park ligt vlak naast de pier en aan het strand, dus de beslissing om vanmiddag niet verder te rijden was niet moeilijk. We moesten nog wel even terug naar het dorp om inkopen te doen voor het avondeten - lekker zonder bagage heen en weer peddelen, geen probleem natuurlijk. Het bordje met de ontmoedigende mededeling dat er geen cabins meer beschikbaar zouden zijn, bleek gelukkig te verwijzen naar de afgelopen nacht en we konden onze intrek nemen in een huisje met keuken en uitzicht over het strand en de baai. Het strand ligt boven de vloedlijn bezaaid met drijfhout, daaronder kun je over egaal zand heel geleidelijk de alweer prachtig blauwe zee inlopen - prima zwemcondities, waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. De keuze voor een cabin met zeezicht bleek ook een goede. In de loop van de middag werd het eb en veranderden de lichtomstandigheden voortdurend, waardoor je telkens opnieuw werd getrakteerd op een prachtig uitzicht.

Totaal 2827 km

1. Linda:
    6 maart 2017
    Leuk dat jullie allebei op de foto staan en dat jullie er zo ontzettend goed, fit en happy uit zien. En bruin! Eindelijk die zon, natuurlijk helpt dat ook. Prachtige plek met die pier, die wel heel erg hoog t.o.v. de zee ligt. Zo groot is het verschil eb/vloed toch niet, lijkt het? En weer dat prachtige blauwe zeewater met die ene mooie rotswand. Prachtig.
  2. Astrid:
    6 maart 2017
    Wat ziet het er allemaal mooi en relaxed uit.
    Prachtig!

Xx