WT 16-17, 6 maart 2017 - Colonial on Gladstone Motel, Gisborne, NZ - 58 + 10 km

6 maart 2017 - Gisborne, Nieuw-Zeeland

Nu we in Gisborne zijn aangekomen, hebben we de Eastern Section van de Pacific Coast Highway route voltooid. Bijna 350 km vol met prachtige stranden, rolling hills en rurale landschappen, over meestal rustige wegen. Ook vandaag was het weer genieten. De weg liep flinke stukken langs de immer azuurblauwe zee, maar we moesten ook een aantal heuvels over omdat ze de weg kennelijk niet aldoor vlak langs het water kunnen leggen. Hoe dichter we bij Gisborne kwamen, hoe meer verkeer er kwam. Eerst telde ik de grote logging trucks nog, maar op een gegeven moment werden het er te veel. De wagens die ons inhaalden waren volgeladen met heerlijk naar hars geurende boomstammen, vanaf de andere kant waren ze leeg en weer op de weg terug om nieuwe lading op te halen. Ik denk dat ik er wel 100 gezien heb.

Rond lunchtijd kwamen we in Gisborne aan. Na al die hele kleine dorpjes met vaak maar een winkel annex cafe en een camping of motel, is het leuk om weer eens in een grotere plaats te zijn, met een echte winkelstraat, een I-site en een keur aan restaurants en motels. Het had mij leuk geleken om ergens in het centrum te overnachten, om vanuit de deur van je hotel de drukte in te lopen, maar dat lukte helaas niet. Op zijn Amerikaans zitten alle accommodaties hier aan een lange drukke weg, waarbij je eerst de supermarkten en meubelzaken passeert, dan de KFC, de MacDonalds en de Pizzahut, en dan pas komt er een hele rij motels. We moeten vanaf ons overigens prima plekje dus eerst vijf kilometer fietsen om weer in het centrum te komen.

De afgelopen week was het qua eten een beetje behelpen met het weinige dat je onderweg kon krijgen. In de supermarkt liep ik eerst langs de groente, dan langs het vlees om dan al mijn creativiteit te benutten voor een draaglijk avondmaal. Op die manier heb ik trouwens wel heel nieuwe etenswaren ontdekt. Zo kocht ik gisteren een groot pak mij onbekende groene bladeren en een paar gele ronde vruchten. De aardige dame achter de kassa legde mij uit hoe je de groente silverbeet - in Nederland snijbiet geheten - klaarmaakt en dat de nashi's een kruising waren tussen appel en peer. Beide waren geweldig lekker. Vandaag hebben we bij een fruitwagen langs de weg weer nashi's gekocht. Die zou jij eens moeten proeven, Linda!

Na al die geïmproviseerde en zelf gekookte maaltijden zijn we vanavond lekker uit eten gegaan bij The Works, gelegen aan de haven van Gisborne. We zaten buiten op het met wijnranken overdekte terras omdat het nog heerlijk weer was, en we hebben genoten van twee bijzondere visvoorgerechten en hoofdgerechten van lam en steak. Alles begeleid door passende wijntjes uit de regio, echt genieten.