WT 16-17, 10 maart 2017 - Garden Cottage on Summer Street, Auckland, NZ

10 maart 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Na alweer een lange dag wachten en daarna urenlang in de bus zitten, zijn we blij dat we nu in ons Airbnb-huisje zijn aangekomen in Auckland. We blijven hier tien dagen, totdat we op 20 maart doorvliegen naar Fiji.

Omdat de bus pas om tien voor 5 zou gaan, hadden we nog een heleboel tijd in Matamata. Gelukkig is het stadje rijkelijk voorzien van winkels en horeca. Er zijn zelfs zoveel cafés en bakeries dat we ons afvragen hoe ze allemaal naast elkaar kunnen bestaan. We zagen tussen al die koffie en taartjes ook een paar kappers, dus lieten we ons weer eens een beetje fatsoeneren bij een kleine salon waar je geen afspraak hoefde maken. De twee kapsters laten je op de bank plaatsnemen en binnen de kortste keren ben je aan de beurt om in een van de ouderwetse kappersstoelen vakkundig en snel gekortwiekt te worden. Daarna was het tijd voor koffie en internet. Dat laatste dachten we in de bibliotheek te kunnen vinden, maar net als eerder in Rotorua werd er verbouwd en was de noodbieb nog niet open.

Toen zijn we eerst maar gaan lunchen bij de Thai, om vervolgens terug te keren naar de lounge van de Horse and Jockey. Gisteren hadden we al gezien dat er ook een gokruimte bij hoort en vandaag konden we zien hoe dat toegaat. Sommige klanten bleven maar nieuwe muntjes halen bij de dame achter het loket. Kennelijk verslonden de machines flink wat geld, want zij stortte dat meermalen met veel kabaal in metalen bakken.

Om half 5 was het tijd om naar de bushalte te gaan, de fietsen deels te demonteren en dan maar weer wachten. Het was de hele dag eigenlijk redelijk weer geweest, maar zodra we, met een half uur vertraging, in de bus zaten begon het te stortregenen en dat bleef zo tot we om half 9 in Auckland aankwamen.

Onze Garden Cottage is een heel mooi appartement naast het huis waar eigenaren Emma en Regan met hun drie kinderen, binnenkort vier, wonen. Het ligt in Devonport aan de Stanley Bay, en je moet er vanuit het centrum van Auckland met de ferry heen. In het donker en in de stromende regen zijn we vanaf het busstation naar de haven gelopen met de fietsen aan de hand. Toen we de goede pier eenmaal hadden gevonden, bleken we precies op tijd te zijn voor de oversteek van 21 uur. Aan de overkant stond Regan op ons te wachten om ons de weg te wijzen. En dan komt alles dus goed, want Emma zorgt goed voor haar gasten: er staan eitjes en brood klaar voor morgenvroeg en een flesje wijn als welkomsgeste. Morgenvroeg zet ze vers gemalen koffie voor mij voor de deur.

1. Linda:
    11 maart 2017
    Wat slim om jullie nog even te laten knippen op zo'n wachtdag. Beetje verwenmoment was het ook, mag ik hopen. De countdown gaat beginnen naar Fidji. Maar voor die tijd gaan jullie vast nod van alles beleven. Hier in GNN wachten we op het voorjaar, waar we gisteren en vandaag al een voorproefje van hebben gekregen.