WT 16-17, 12 maart 2017 - Garden Cottage on Summer Street, Auckland, NZ - 20 km

12 maart 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

'A one in a thousand years rainfall', zo noemen de Kiwi's de enorme hoeveelheden water die er nu al dagen naar beneden komen. En wij hebben de twijfelachtige eer om dat allemaal van nabij mee te maken. Toen we gisteren gingen slapen was het even droog, maar vanochtend waren we nog maar net wakker of het begon weer te hozen. Na een poosje gingen we ontbijt klaarmaken en opeten en elke keer dat we door de keuken liepen, kregen we natte voeten. Nu had ik gisteren al een glas rode wijn laten vallen - in de gootsteen gelukkig -, maar dit keer was het even een raadsel waar het vocht vandaan kwam. Helaas: buiten stroomde er een soort beek door de tuin en kennelijk kwam dat water door de vloerbedekking heen omhoog. Regan kwam kijken, later ook de buurman, en ja, we moeten maar afwachten tot het water is gezakt en handdoeken op de grond leggen.

Om een uur of half 3 waren we helemaal gaar van het binnen hangen, dus toen het enigszins droog werd zijn we op pad gegaan. Op de fiets naar North Head, een heuvel met daarbovenop een uit het eind van de negentiende eeuw daterend verdedigingsbolwerk. Je had een mooi uitzicht vanaf de top, er was een film over de geschiedenis van deze plek en je kon de in de berg uitgegraven tunnels en munitieopslagplaatsen bekijken. De regering hield er achtereenvolgens rekening mee dat de Russen zouden komen, toen de Duitsers en de Japanners, maar de in North Head gelegerde militairen hebben nooit in actie hoeven komen om een daadwerkelijke aanval te verijdelen. Tegenwoordig wordt hier door het Department of Conservation gewerkt aan het pestvrij maken en houden van Rangitoto en Motutapu, twee eilanden voor de kust.

Henk heeft doorgaans een uitstekend richtingsgevoel en ik vaar daar, ook omdat ik er zelf heel slecht in ben, altijd blind op. Maar volgens Henk staat de zon hier verkeerd, althans die maakt een andere boog dan thuis, dus daardoor is hij nog wel eens in de war. Ook bij het als recreatief bedoelde fietstochtje van vanmiddag was dat helaas het geval. We belandden ver ten noorden van Devonport en moesten een heel stuk, tegen de wind in natuurlijk, terugfietsen.

We hadden vanavond afgesproken met Matt en Maartje, fietsers die we in Tokomaru Bay en Tolaga Bay troffen, en Matts vrouw Ursula. We hebben erg gezellig en lekker gegeten in The Patriot, een Britse pub - Matt, Engelsman van oorsprong, had daar gereserveerd. Maartje heeft het in het slechte weer nog wat langer volgehouden dan wij, maar moest vanmiddag ruim voor Auckland door Matt worden opgehaald omdat de weg was overstroomd. Ze heeft nog een paar weken om verder naar het noorden door te fietsen, met hopelijk beter weer. Wij hebben bewondering voor haar!

Terug op Summer Street hebben we de was in de droger gedaan en nog wat met Regan en Emma gepraat, erg aardige mensen. Ze zijn beiden als advocaat in Londen werkzaam geweest, daarna in Sydney en nu anderhalf jaar terug in hun geboorteland. Emma heeft haar carrière een paar jaar onderbroken om thuis met de kinderen te kunnen zijn. We hebben van hen al voldoende tips gekregen om onze week in Auckland goed te gaan besteden.

Totaal 2997 km

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Linda:
    12 maart 2017
    Zo, dat ziet er uit als Big City dat Auckland! Het ligt daar mooi aan het water. Wat een pech met die regenval! Hopelijk blijft het bij een beetje natte vloer. Niet echt om vrolijk van te worden. Houd moed.