WT 16-17, 13 maart 2017 - Garden Cottage on Summer Street, Auckland, NZ

13 maart 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Waar ik bij onvrijwillige rustdagen onderweg altijd wat ongedurig werd, omdat ik verder wilde en het ritme van het fietsen wilde vasthouden, is dat hier anders. We hebben het einddoel van dit deel van onze reis wat vroeger bereikt dan eigenlijk de bedoeling was, maar we hebben hier wel een prima plek voor de laatste week in NZ. Op het nieuws en in de (online) kranten is al heel wat aandacht besteed aan de onwaarschijnlijke hoeveelheden regen van de afgelopen week en de bijbehorende overstromingen en wegafsluitingen, dus we hebben absoluut de juiste keuze gemaakt.

Afgezien van het vinden van dozen voor de fietsen en de trailer en het bedenken hoe we al onze spullen weer op het vliegveld krijgen hoeven we niet veel meer te regelen. De regen ligt voorlopig achter ons, maar het was vandaag nog niet volop zonnig, dus het was prima weer om Auckland te gaan verkennen. De veerboten naar de stad gaan tijdens de spits ieder kwartier, daarbuiten elk half uur, en het is maar een minuut of 10 varen. We hoorden gisteren wel van Ursula dat veel mensen er toch voor kiezen om de auto of de bus naar hun werk te nemen - wat veel meer tijd kost - omdat de veerdiensten zo prijzig zijn. Vanaf Devonport klopt dat inderdaad, ruim 8 euro per persoon voor een retourtje telt wel aan als je dagelijks heen en weer moet.

Auckland Central Business District bestaat grotendeels uit flats en wolkenkrabbers. Daartussenin is nog wel hier en daar wat over van het oude centrum. Het geheel is een levendige mengelmoes van winkels - zowel type H&M als Gucci en Chanel - en heel veel cafés en restaurants. Het is er behoorlijk heuvelachtig en op één van die steile heuvels ligt het mooie Albert Park. Daar bevindt zich ook de Auckland Art Gallery, die erg de moeite waard bleek te zijn. Toen we genoeg moderne kunst hadden gezien hebben we nog een bijzonder ijsje gegeten bij Snow Man, waar we de enige niet-Aziatische klanten waren. Op de veerboot terug was het druk met forenzen, maar het aan en van boord gaan verliep zeer soepel. Op de heenweg was ons ook al opgevallen dat de mensen zo keurig in de rij staan als ze op de veerboot moeten, heel anders dan op weg naar Schier of Vlieland. Het zal de Engelse invloed zijn, die je nog in veel dingen terugziet.

Er moest vanavond wel een beetje op tijd worden gegeten, want op maandag, dinsdag en woensdag is Marja's nieuwe favoriete TV-programma op de buis: "Married at first sight". Qua thema vergelijkbaar met Boer Zoekt Vrouw, mensen die het op een andere manier niet lukt moeten aan een partner worden geholpen, maar de aanpak is nogal drastisch. Op basis van een 'wetenschappelijke' benadering worden er koppels gevormd, waarvan de eerste ontmoeting de huwelijksvoltrekking is - met alle toeters en bellen. Vervolgens worden de stellen in allerlei settings een week of acht gevolgd om te zien of het wat wordt, waarbij ze telkens na een week mogen afhaken. OK, ik geef het toe - ik kijk met een half oog mee.....

Morgen gaan we maar eens wat nuttige klusjes doen, dan kunnen we de rest van de week de omgeving nog wat uitgebreider verkennen.