WT 16-17, 15 maart 2017, Garden Cottage on Summer Street, Auckland, NZ

15 maart 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Verkiezingsdag in Nederland voelde vandaag wel heel ver weg. Je kunt natuurlijk al het nieuws op de voet volgen met internet en een handvol nieuwsapps onder handbereik en ik kijk ook regelmatig even op good old Teletekst, maar het lijkt allemaal een stuk minder belangrijk van zo'n grote afstand. We zien het wel weer als we terug zijn; ik ben benieuwd of ze tegen die tijd een werkbare coalitie hebben kunnen vormen.

Bij ons stond Rangitoto Island op het programma. Het gebied waar Auckland in ligt telt minstens 50 uitgedoofde/rustende vulkanen - alle groene heuvels die je op de foto's ziet horen daarbij. Rangitoto is heel bijzonder, want pas ongeveer 600 jaar oud. Het ligt tegen zustereiland Motutapu aan, dat ten tijde van de vorming van Rangitoto al werd bewoond door Maori's. Het moet een ongelooflijk spectaculair gezicht zijn geweest om het nieuw eiland uit de zee te zien oprijzen. Volgens de uitleg moet een en ander met  enorme explosies, stoomwolken en vuurverschijnselen gepaard zijn gegaan. Toen er zich boven water eenmaal een rand om de krater had gevormd is het eiland doorgegroeid vanwege de lavastromen die nog een tijd lang naar boven werden gestuwd. Inmiddels is er geen geothermische activiteit meer waarneembaar.

Als je op het eiland af komt varen lijkt het helemaal begroeid te zijn (met Pohutakawabomen en heel veel varens), maar als je er eenmaal bent zie je nog grote lavavelden waar zich slechts hier en daar wat kortstmossen en nog minder gewone planten op kunnen handhaven. Het eiland heeft geen permanente menselijke bewoners en is sinds 2011 ook geheel vrij van uitheemse zoogdieren. Nieuw-Zeeland heeft van oudsher zelfs helemaal geen landzoogdieren, met uitzondering van twee soorten vleermuizen. Het heeft een enorme inspanning gekost om alle muizen, ratten, hermelijnen, wezels, konijnen, etc., uit te roeien, maar sinds dat gelukt is bloeien inheemse vogelsoorten weer op omdat hun eieren en kuikens niet voortdurend worden opgevreten. Daarnaast zijn ook alle uitheemse planten opgeruimd en is het herstel van de natuur een handje geholpen met het uitzetten van vogels en aanplanten van bomen en struiken die hier vroeger ook voorkwamen.

We hebben heerlijk een dagje rondgewandeld op het eiland. Vanaf de veerhaven was het eerst wel even een beetje druk, maar al snel verspreidde iedereen zich over de handvol wandelroutes die er zijn uitgezet. Op weg naar de top van de vulkaan (op 260 m) hebben we een uitstapje gemaakt naar de Lava Caves. Deze grotten zijn gevormd doordat vloeibare lava zich een weg heeft gevreten door en onder al gestolde lava en pas verder naar beneden is afgekoeld. Een van die grotten was hoog genoeg om lopend doorheen te gaan en zo donker dat je een zaklantaarn nodig had om te zien waar je je voeten moest neerzetten. De krater zelf is bijna perfect rond, maar helemaal bebost. Daardoor zie je hem niet echt goed. Het uitzicht boven, op Auckland, de omliggende eilanden en in de verte ook het Coromandelschiereiland, is verbluffend, zeker met het prachtig heldere weer van vandaag. Omdat de laatste veerboot alweer om half vier terug ging, zijn we via een ander pad weer naar beneden gelopen en hebben daarna nog een stukje langs de kleurrijke en ruige kust gewandeld, die ook grotendeels uit lavavelden bestaat. Morgen maar weer zo'n uitstapje!