WT 16-17, 25 maart 2017 - Musket Cove Island Resort, Malolo Lailai, Fiji

25 maart 2017 - Malolo Lailai Islands, Fiji

Another rainy day in paradise - is dat de titel van een liedje uit de jaren '70 of '80?Helaas was het wel de realiteit van deze dag. Het waren geen tropische buien, maar meer een gestadige en onophoudelijke regen en alleen rond zonsondergang hebben we nog een glimp van de zon gezien. Leuk is anders, maar we hebben ons toch wel vermaakt.

Vanmorgen stond er een uitstapje naar de organische tuinderij van Malolo Lailai op het programma. Deze wordt gerund door een Indiase hovenier, die de tuin een jaar of tien geleden had opgezet, toen wat anders was gaan doen, maar nu weer terug is gekomen omdat zijn opvolger de hele boel heeft laten versloffen. Het doel van het bedrijf is om de resorts op het eiland zo veel mogelijk te voorzien van verse groente en fruit, daarbij rekening houdend met de verschillende vraag in hoog- en laagseizoen. Vanwege het constant warme klimaat en de kleine verschillen in daglengte door het jaar heen kun je heel veel gewassen op ieder gewenst moment inzaaien/planten en het hele jaar door oogsten. De tuinder was duidelijk goed geschoold in de juiste gewascombinaties om uitputting/overbemesting van de grond te voorkomen en kende ook de natuurlijke methoden  om allerlei ongedierte te vermijden. Hij vertelde dat de omstandigheden hier zodanig waren dat hij in staat was om binnen een paar weken compost te maken van tuinafval. Ook voor mensen zonder tuin een interessant verhaal. We zijn over de heuvel terug gewandeld naar het resort, maar het uitzicht was een stuk minder dan gisteren, vooral erg grijs.

Omdat het weer niet opknapte, hebben we het snorkelen maar een dagje overgeslagen en ons vermaakt met de zaterdageditie van de Volkskrant, die we in de 'light'-versie nog net konden binnenhalen. De snelheid van het internet houdt niet over, vandaar dat de foto's bij onze verhalen soms met wat vertraging geplaatst worden. Aan het eind van de middag zijn we toch nog maar even in het grote zoutwaterbad gedoken om een aantal baantjes te zwemmen, dus nu hebben we wel weer trek in eten. De aangekondigde dagspecial 'Mongolian Stirfry' oftewel Mongools wokken is helaas afgeblazen, dan moeten we de curry van de dag maar eens proberen.