WT 16-17, 26 maart 2017 - Musket Cove Island Resort, Malolo Lailai, Fiji

26 maart 2017 - Malolo Lailai Islands, Fiji

Dankzij het ruilboekenplankje in Matamata had ik weer zo'n leuk boek om te lezen, dat ik het helemaal niet erg vond dat het gisteren een tijdlang regende. Zo kon ik lekker doorlezen in The Penguin Lessons van Tom MIchell, een waargebeurd verhaal over een   jonge Britse leraar, die in Uruguay een pinguïn uit de met olie vervuilde zee redt en hem meeneemt naar de kostschool in Buenos Aires waar hij werkt. Op enig moment zwemmen de leerlingen met Juan Salvado, zoals het dier wordt genoemd, met veel plezier in het zwembad, een prachtig geschreven passage. Een aanrader!

Ik moest aan het boekje terugdenken toen ik vanmiddag aan het snorkelen was. Met het bootje Musket Cove 1 waren we een flink eind de oceaan opgevaren, naar Sunflower Reef. Dat was wel de mooiste locatie waar we tot nu toe hebben gesnorkeld, zo vol met koraal in de mooiste kleuren en de meest exotisch vormgegeven vissen was dit rif. De kleuren en de vormen van het koraal deden me regelmatig denken aan de vulkanische poelen die we in Nieuw-Zeeland hebben gezien: oranje of roze, met fluorescerend lichtblauwe of paarse randjes, gifgroen en allerlei tinten blauw. Wat het verder zo boeiend maakte, waren de enorme scholen vissen, zwart-wit gestreepte en doorzichtig blauwe, die niet van je weg zwemmen, maar je vlak voor je zwembril komen observeren en je als het ware opnemen in hun groep. Zo ben je dus aan het zwemmen met vissen! Pinguïns komen we hopelijk ook nog eens tegen onder water.

Vanochtend hadden we fietsen gehuurd om het eiland verder te verkennen. Dat waren van die beach cruisers, met dikke banden, best zwaar trappen over de zandpaden en af en toe gras. Bij het nabijgelegen resort Plantation Island hebben we wat gedronken en even gezwommen, maar we zagen al snel dat ons eigen resort veel mooier en rustiger is. Iets verderop lag nog Lomani Resort en dat was weer een slagje luxer en nog stiller dan dat van ons, want voorzien van het predicaat Adults Only. Wel leuk om vanavond te gaan eten, dachten we.

Helaas: tijdens het snorkelen scheen de zon nog, maar toen we weer aan wal een ijsje zaten te eten op het bankje voor de supermarkt, begon het vreselijk te hozen. We zijn er uiteindelijk maar door gegaan omdat we het een beetje koud kregen in ons natte badpak. Inmiddels is het weer droog, maar we zagen het niet zitten om door de plassen en de kuilen en in het donker naar Lomani te rijden. Ach, in Musket Cove was het ook weer prima, al dunt het nu wel heel erg uit hier. Morgen de laatste hele dag in dit tropische oord, met hopelijk nog wat zon om de laatste witte plekken op benen, voeten en schouders weg te werken.