WT 16-17, 29 maart 2017 - Boylston Street, Los Angeles, CA, USA

29 maart 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Als je maar één hele dag in Los Angeles bent, wat ga je dan doen? Henk en ik hadden het zo druk gehad met vliegen en alles wat daarbij komt kijken, dat we al blij waren dat we gisteren redelijk op tijd in de Airbnb waren aangekomen die Linda voor ons vieren had geregeld. Gelukkig had Floor, handig als zij is op internet, haar huiswerk wel gedaan en ze had al een groot deel van de dag voor ons ingevuld. We zouden eerst naar de Antilope Valley gaan, waar het California Poppy Reserve is. En omdat het nu voorjaar is, zouden die mooie papavertjes net allemaal in bloei staan.

Op de weg ernaartoe was het genieten van stadse panorama's en daarna kwamen al snel de bergen in beeld. Over een vrij smalle weg klommen we een tijdlang omhoog, om bij het dalen plotseling verrast te worden met de eerste blik op de uitbundig oranje bloeiende papavervelden. We waren lang niet de enigen die door dit schouwspel werden aangetrokken: de parkeerplaats bij het visitor centre was vol en er stond een grote rij voor. Wij reden op goed geluk een onverharde weg op en kwamen op die manier ook midden in de bloemen terecht. Aan de andere kant van het met afschrikwekkend prikkeldraad afgezette hek waren nette wandelpaden waarover horden Japanners met hun selfiesticks liepen. Wij hadden niet lang nodig om te beslissen dat we zouden afzien van het officiële parcours en we hebben daar ter plekkke de mooiste plaatjes geschoten.

Met een tussenstopje voor koffie en taart reden we door naar onze volgende toeristische bestemming, het Getty Center. Dit schitterende museum is gelegen in de bergen boven Los Angeles. John Paul Getty was niet alleen een steenrijke oliemagnaat, hij was ook een enthousiast kunstverzamelaar. Duidelijk een goede combinatie, want je kunt zien dat er veel geld is besteed hier aan zowel de buiten- als de binnenkant. De gebouwen zijn ontworpen door de Amerikaanse architect Richard Meier, die erin is geslaagd om uit wit marmer, in zowel onbewerkte blokken als in grote gepolijste tegels, een complex op te trekken met een heel warme en intieme sfeer, die aan Zuid-Europa doet denken. De uitgestalde (eveneens Europese) kunstcollectie is omvangrijk en indrukwekkend. Naast een aantal bekend voorkomende impressionistische werken waren er ook verrassingen, zoals het grote schilderij met de naam Spring van de Nederlands/Britse schilder Lawrence Alma-Tadema. Vanaf de bovenste verdiepingen van de paviljoens had je een prachtig uitzicht over de tuinen rondom het museum en op de heuvels en de stad.

De wegen rondom LA zijn verschrikkelijk druk en we kwamen vanmiddag op de terugweg dan ook in de file te staan. We deden snel en paar boodschappen bij de hippe natuursupermarkt op weg naar huis om in ons huisje wat te eten. Alsof we al niet genoeg hadden gedaan vandaag, hebben we, met Floor achter het stuur, vanavond ook nog een stuk gereden over Mulholland Drive. Deze hoog in de heuvels gelegen weg is geliefd als filmlocatie, recentelijk nog in LaLaLand, want je hebt er een subliem uitzicht over de fel verlichte stad in het dal. Pas tegen twaalven waren we weer terug. Morgen begint onze road trip! naar Joshua Tree National Park en daarna naar Las Vegas.

1. Rozemarijn:
    30 maart 2017
    Wat een mooie foto's zeg! Zijn jullie nu op weg naar huis of pakken jullie ook nog een stukje van de VS mee? Groetjes uit de grauwe Hollandse kantoorjungle;-)
  2. Aly:
    30 maart 2017
    Wat een prachtige foto's van die papavers!
    Wij zijn net naar de immense populaire tentoonstelling geweest van Alma Tadema. Deze tentoonstelling heeft Leeuwarden weer voor lange tijd op de kaart gezet.
    Geniet met z'n vieren,
    liefs
  3. José ter Haar:
    30 maart 2017
    Wauw Foor, wat heb je geweldige trips uitgezocht! Prachtig museum en
    ik ga natuurlijk uit mijn dak bij de papavervelden. Even 'zeuren', maar zijn het geen Escholzia's/ Californian poppy's/ slaapmutsjes?
    Mooie roadtrip voor jullie vieren.
    X