WT 16-17, 16 april 2017 - Cowboy Country Inn, Escalante, UT, USA

16 april 2017 - Escalante, Utah, Verenigde Staten

Na de lange dag van gisteren waren we blij dat we de Bed and Breakfast van Ellie in het pikkedonker hadden gevonden. Zijzelf was niet thuis, maar haar hondje Toby wel. Die maakte geen enkel bezwaar tegen twee wildvreemde bezoekers die door de blauwe deur naar binnen gingen. Kennelijk is het in deze contreien ook niet nodig om je huis af te sluiten. Er lag een briefje op de keukentafel met handige informatie en een papiertje waarop we onze ontbijtwensen kenbaar konden maken. Ellies huis is prachtig: helemaal van hout, mooi ingericht en met veel kunst - van haar vriendje Sean - aan de muren. We zijn heerlijk gaan slapen in het met romantisch wit beddengoed opgemaakte bed en werden vanochtend wakker van de geur van gebakken spek.

Ellie is een jonge vrouw die geboren en getogen is in Boulder, Utah,  en die na omzwervingen langs Salt Lake City, Phoenix, Arizona en reizen in Mexico, nu is teruggekeerd in het huis dat door haar vader is gebouwd. Haar ouders zelf wonen inmiddels in Washington State. Ellie had een perfect ontbijt voor ons klaargemaakt met eitjes, gebakken aardappelen, French toast, sap en koffie en thee. Terwijl wij dat allemaal opaten praatten we over van alles en nog wat en keken we naar de kippen en de katten die buiten in de tuin rondscharrelden. Ellie gaf ons goede tips om Grand Staircase Escalante National Monument nader te gaan verkennen.

Na het inpakken en afscheid nemen reden we de toegangsweg naar de B&B, Burr Trail, verder af, 15 mijl tot aan een prachtig uitzichtpunt. Zowel op de heenweg als terug stopten we op zoveel plaatsen dat we een groot deel van de dag over deze trail hebben gedaan. Eerst was er the Crack, een smalle kloof tussen de rotsen, waar je een korte wandeling kon maken. Later stopten we bij de rivier en liepen daar ook een paar kilometer langs. Steeds stonden we versteld van de kleuren en de vormen van de rotsen. Zoals we eerder al hadden kunnen lezen op de informatieborden, is het bijzondere van dit National Monument dat je de opbouw van de verschillende soorten gesteenten zo goed kunt zien. Je ziet soms meerdere lagen in roze en grijs, wit, geel, oranje, zwart en dan weer lichtgeel en wit boven elkaar - die lijken dus op een trap -, maar ook enorme rotsen in alleen rood of wit.

Weer aan het begin van de Burr Trail aangekomen om half 3, genoten we buiten in de zon van koffie, smoothie en chocoladecake op het terras van de Burr Trail Outpost. Daarna reden we terug over het stuk van de Scenic Byway 12 dat we gisteravond vanaf Escalante hadden gereden. Toen was er niets anders te zien dan de witte middenstreep, gele reflecterende borden en waarschuwingen voor overstekend wild langs de weg en een paar tegenliggers. Nu openbaarde zich aan beide kanten van de weg een spectaculair landschap. Zover je kon kijken witte en rode rotsen, diepe ravijnen en in de verte hoge bergen met sneeuw erop. Alweer konden we het niet laten om keer op keer te stoppen om om ons heen te kijken en foto's te maken. Een bijzonder deel van de weg was de Hog's Back. Daar loopt de weg over een smalle hoge richel en kun je dus als je niet goed oplet, aan beide kanten in het ravijn storten. Ik vond het spannend om daar te rijden, maar gelukkig was het niet heel druk en kwamen we na een tijdje weer op wat vlakker terrein.

Weer terug in de Cowboy Country Inn, in dezelfde Antler kamer, hebben we alle vuile was verzameld om die in het RV Park iets verderop in de wasmachine en droger te stoppen. Tussendoor hebben we wat boodschappen gedaan en getankt en gegeten bij Escalante Outfitters. We blijven hier twee nachten, dus we hebben alle tijd om nog meer te ontdekken van dit deel van de prachtige staat Utah.

1. Elske:
    17 april 2017
    Leuk! Scenic byway 12 staat ook op ons programma, als we vanaf Zion richting Moab rijden voor Arches en Canyonlands :)
  2. Jeff Evans:
    17 april 2017
    Wow, I love all the photos. The scenery is spectacular. And among all that rock there are beautiful wild flowers. The only thing better than fried bacon for breakfast is having someone cook it for you!! What a fantastic trip. We are thoroughly enjoying your blog. Thanks for sharing. Happy trails :)
  3. Astrid:
    18 april 2017
    Wat een prachtig huis, je zal er wonen! In zo'n mooie omgeving. Genieten jullie er maar van, ondanks de gewijzigde plannen!