WT 16-17, 2 juni 2017 - Larry & Arlys, Chamberlain, SD, USA - 40 km

2 juni 2017 - Chamberlain, South Dakota, Verenigde Staten

Het was de afgelopen weken telkens te koud weer maar het is hier vanmiddag plotseling 34 graden geworden en dat niveau gaan we de komende dagen vasthouden. Vanmorgen viel het nog wel wat mee en hebben we een stukje gefietst door het platteland ten oosten van Chamberlain, naar het nog kleinere Pukwana. In de buurt van de rivier is het overigens lang niet plat; er is een flinke klim voor nodig om uit het dal te komen. Daarna hadden we een vrijwel oneindig uitzicht over de groene akkers en weilanden.

Na de uitgebreide lunch bij Larry & Arlys hebben we onze toevlucht gezocht tot het lokale zwembad. Toen we daar vanmorgen langskwamen, zag het er erg aanlokkelijk uit. Het was ook best lekker, ware het niet dat de gehele jeugd van Chamberlain op hetzelfde idee was gekomen. Het was best een bijzondere ervaring met op elke hoek van het bad een life-guard in Baywatch-kleuren en toen we er net een half uurtje in lagen een reddingsoefening voor diezelfde lifeguards met een pop die van de glijbaan af werd gekukeld. Ze moesten hem uit het water vissen, op een brancard hijsen en mond-op-mondbeademing geven. Helaas alle zwemmers het water uit tot dat geintje voorbij was.

Toen we terug waren heeft Arlys haar oude knipspullen ter hand genomen om mijn haar en baard te fatsoeneren. Ze heeft jaren een kapsalon gerund en was het vak nog niet verleerd, dus ik zie er weer een stuk verzorgder uit. Daarna hebben we ze mee uit eten genomen naar Cedar Shores aan de overkant van de rivier. Buiten op het terras was live-muziek, maar daar was het nog veel te heet en binnen stond de airco gelukkig niet al te hard aan. Het werd erg donker in het westen met flinke bliksemflitsen, maar de regen waarop iedereen hier hoopt is niet gekomen.