WT 16-17, 3 juni 2017 - Larry and Arlys' place, Chamberlain, SD, USA

3 juni 2017 - Chamberlain, South Dakota, Verenigde Staten

Blijft reizen leuk, ook na negen maanden? Ja! je voegt bijna elke dag wel iets nieuws toe aan je ervaringen en aan je wereldbeeld. Over Amerika zeg ik altijd dat het een min of meer beschaafd land is, dat je er alles kunt kopen en dat je de mensen kunt verstaan, maar dat het toch een heel andere wereld is. Vandaag had ik weer eens heel sterk dat gevoel. We waren bij een rodeo! Ik zat op de tribune en om me heen waren bijna alle mannen en jongens gekleed als cowboys, met grote hoeden op, de dames deden vrolijk mee in spijkerbroek, zakdoek om de hals en grote laarzen aan. Alles draaide er om paarden, stoere mannen en het grote geld dat wordt ingezet op de winnaars.

Normaal zie je bij een rodeo ook andere disciplines, zoals het berijden van stieren, maar de wedstrijd van vanavond behelsde alleen het berijden van wilde, bokkende paarden gedurende ten minste acht seconden. Een voor een werden de echte stoere mannen op zo'n woest beest door een openklappende deur de arena ingestuurd. Eerst dacht ik dat ze iets stekeligs onder het zadel hadden verstopt, maar ik kwam er gaandeweg achter dat de berijders zelf de bokkende bewegingen veroorzaken door de paarden flink de sporen te geven. Je krijgt meer punten naarmate er meer sprongen zijn, maar ondertussen moet je dus wel blijven zitten. In de eerste ronde gingen er heel veel voortijdig tegen de vlakte, maar in de finale zag je de echte cowboys in actie. De foto's spreken voor zich.

Het serieuze werk werd af en toe opgeleukt doordat er ook kleine jongens meededen op pony's. Zo te zien worden deze jochies al van jongs af aan in het zadel gezet, want het zag er indrukwekkend uit: met een armpje in de lucht, de te grote cowboyhoed over de oren gezakt en met zo'n echt leren schort om de heupen bereden ze hun pittige paardjes. Verder werden de sponsoren van dit spektakel op een heel leuke manier gepresenteerd. Mooie jonge amazones op prachtige snelle paarden raceten achter elkaar de arena rond, terwijl ze met een hand de vlag van de sponsor vasthielden.

Voorafgaand aan deze geweldig bijzondere avond vierden we nog de verjaardag van de kleindochter van Larry en Arlys met een etentje in de Cattleman's Club. Hun zoon Loren met zijn vriendin - van wie hij gescheiden woont - en dochter Adelyne gingen ook mee naar de rodeo en later zagen we ook David en Brenda nog. Zo te zien is de rodeo hier net zo gewoon op de zaterdagavond als bij ons een bioscoopje pakken of naar de kroeg.

Vanochtend brachten we ook nog een bezoek aan het Akta Lakota Museum, wat weer wat toevoegde aan alles wat we tot nu toe aan informatie hebben verzameld over de niet al te vrolijke geschiedenis van de Native Americans. Er was een mooie film en er waren weer veel prachtige kunst, kleding en schoenen te bewonderen.

1. Linda:
    5 juni 2017
    Ik liep een paar dagen achter met de mail, en ziedaar, foto's van typisch Amerika, rodeo. Traditie, dat wel, maar toch ook weer best zielig voor die paardjes, in die hitte. Het ziet er wel heel gezellig uit, en dan die hoeden!