WT 16-17, 10 juni 2017 - America's Best Value Inn, Harvey, MI, USA

10 juni 2017 - Harvey, Verenigde Staten

Het zal de lezer niet ontgaan zijn dat het ooh-en-aahgehalte van het landschap de laatste weken een stuk beperkter is dan toen we nog door het zuidwesten van de VS en de Rockies toerden. Toch mag het UP, zoals de mensen hier Michigan's Upper Peninsula noemen, er best zijn. Bosrijk, heuvelachtig en heel veel water, met flinke stukken tamelijk ongerepte en beschermde natuur. Waar de toeristische activiteiten zich in het verleden vooral in de winter afspeelden, met zelfs meerdere bescheiden alpine-skioorden, is er nu het hele jaar door aanbod voor de reiziger. Dat is maar goed ook voor de uitbaters van accommodatie en horeca, want de global warming heeft in deze contreien fors toegeslagen. De moteleigenaresse vertelde dat het ski- en langlaufseizoen zo'n 30 jaar geleden van Thanksgiving (eind november) tot Pasen liep, terwijl ze nu al blij zijn als er met Kerst voldoende sneeuw ligt en het steeds vaker voorkomt dat de sneeuw eind februari (weliswaar tijdelijk) al helemaal is weggesmolten. Sneeuwkanonnen moeten hier dus ook af en toe uitkomst bieden en dan krijg je het fenomeen van de witte langlaufloipe die door een verder bruin/groen landschap loopt.

Op basis van het advies van voornoemde moteleigenaresse hebben we vandaag koers gezet naar het Porcupine Mountains Wilderness State Park, in de volksmond de 'Porkies' geheten. Het is het grootste State Park van Michigan, dat in een langgerekte strook langs de zuidoever van Lake Superior ligt. Ondanks dat de State Parks dit weekend gratis te bezoeken zijn, was het er heerlijk rustig. Misschien had het vreemde weer er ook wel iets mee van doen. Het waaide keihard uit het zuidwesten en vanmorgen trok er een forse onweersbui over de streek, waar we vlak achteraan reden. De gevolgen van het slechte weer waren goed te zien: flink wat ontwortelde bomen die soms deels op de weg lagen en in de buurt van ons motel van vanavond was de stroom vandaag meerdere uren uitgevallen. Daarna werd het overigens stralend zonnig en die zuidwestenwind bracht hete lucht met zich mee - het werd vanmiddag 33 graden.

We hebben twee wandelingen gemaakt, eentje langs de watervallen van de Presqu'ile river en eentje naar de overlook over 'Lake of the Clouds'. Het meer ligt in de luwte van een steile heuvelrug van een paar honderd meter hoog langs Lake Superior en de beboste, lagere heuvels aan de andere kant. Volgens de beschrijving zou het oppervlak meestal spiegelglad zijn, zodat je de reflectie van de wolken er prachtig in kunt zien. Zo niet vandaag, je moest oppassen dat je niet van de heuvel werd afgeblazen en het water was verre van glad.

In ons beoogde eindstation van vandaag, L'Anse, was vandaag een forelfestival, dus daar leek geen kamer te krijgen te zijn. We zijn toen dus maar een uurtje doorgereden naar Marquette, de  grootste stad van UP, om van daaruit morgen een andere attractie te gaan bezoeken, de Pictured Rocks. Marquette blijkt verrassend leuk te zijn en over enkele restaurants te beschikken waar de menukaart niet een fotokopie is van de diners waar we de afgelopen paar weken toe waren veroordeeld. Als je per ongeluk een keer in de buurt bent, moet je Vierlings Restaurant & Marquette Harbor Brewery zeker niet overslaan!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl