WT 16-17, 14 juni 2017 - Cedarwood Lodge, Providence Bay, Manitoulin Island, ON, Canada - 73 km

14 juni 2017 - Providence Bay, Canada

Een heerlijk relaxte dag vandaag! Vanmorgen om 8 uur klopte onze Airbnb-gastheer Ken aan de deur en rolde hij de trolley met het ontbijt naar binnen. Jus d'orange, uItstekende koffie, thee, melk, roerei, toast, zelfgemaakte jam, aardbeien, yoghurt, muffins en twee soorten cereal - daar konden we wel even op vooruit vandaag.

Toen we opstonden was het nog zwaarbewolkt en dreigde er wat regen, maar geheel conform de voorspelling trok het al snel open en werd het heerlijk zonnig. We hadden gisteren bij Maja een kaart met fietsroutes op het eiland gekocht en op basis van haar adviezen een route van ruim 70 km uitgestippeld. Het eiland is bijna 175 km lang van oost naar west; de doorsteek van noord naar zuid is veel korter, dus we hebben vandaag beide kanten gezien. De wegen zijn redelijk goed en over het algemeen heel rustig.  Dat is mede het gevolg van het feit dat het vakantieseizoen hier maar een paar maanden duurt - juli en augustus. Terwijl in de VS de scholen al drie tot vier weken geleden dicht zijn gegaan, beginnen de schoolvakanties hier pas eind juni. Omdat het nog zo rustig is, zijn niet alle attracties en voorzieningen al geopend. Dat gold helaas ook voor het eerste doel van onze fietstocht, de Perivale Gallery.

Het landschap is behoorlijk afwisselend, licht heuvelachtig, veel bos, hier en daar een meer (het eiland telt er slechts 108), soms wat moerassig en flink wat agrarische bedrijven. Die laatste categorie lijkt het overigens niet al te zeer voor de wind te gaan, want we zien al een paar weken veel verlaten en verkrotte woningen en schuren. Soms staat er een nieuwer huis naast, maar vaker ook niet. Marja vond dat we daar ook foto's van moesten nemen, dus we hebben er vandaag maar een themaatje van gemaakt.

Mary's Cafe in M'Chigeeng, Ojibwe voor "village enclosed by stepped cliffs", voorheen West Bay geheten, was gelukkig wel open. De clientèle van Mary bestond vooral uit indianen, die zich, net als wij, de hamburgers prima lieten smaken. De oorspronkelijke bewoners van Canada heten First Nations persons. Er zijn momenteel 634 erkende First Nations Governments of 'bands' die een zekere mate van autonomie hebben in aan hen toegewezen gebieden. Hoewel er zeker de nodige conflicten en slavernij zijn geweest, is het in Canada allemaal wat minder gewelddadig toegegaan en hebben de natives meer invloed op de nationale cultuur dan in de VS.

Eenmaal terug in onze mooie lodge hebben we het tweepersoonsbad laten vollopen om de toch wel vermoeide spieren te verwennen. Heerlijk, maar je wordt er wel heel sloom van. Het is dat we er vanavond nog even uit moesten voor een hapje eten in het oubollige Roosterant in Mindemoya, anders waren we niet meer in beweging gekomen.