WT 16-17, 18 juni 2017 - Niagara Motor Lodge, Niagara Falls, ON, Canada - 45 km

18 juni 2017 - Niagara Falls, Canada

Marja had gisterenavond een hele studie gemaakt van restaurants in Niagara Falls waar ze een goed ontbijt serveren. Een plek met liefst ook iets meer keuze in het aanbod dan de gemiddelde Pop & Mom Diner, waarvan we er de laatste weken al heel veel hebben gezien. De keuze viel uiteindelijk op de Sunset Grill, weliswaar een keten, maar met goede kritieken en alles wordt er 'from scratch' klaargemaakt. Het was inderdaad voortreffelijk, heerlijk vers en ook lekker veel; een prima voedingsbodem voor een stuk fietsen. Ik was lang niet de enige vader die op een ontbijt werd getrakteerd, op zeker moment stonden er een flinke rij wachtenden voor een tafel, zelfs tot buiten aan toe.

De weersverwachting was een beetje dubieus, heet, flink wat wind en een aanzienlijke kans op onweersbuien. Toen we bij het motel wegreden viel er een klein buitje, maar daarna bleef het gelukkig droog en de zon kwam er ook zo regelmatig door dat we ondanks de factor 50+ toch wel een paar roze plekjes hebben. We hebben bij de Ontario Tourist info een kaart van deze streek gehaald met fietsroutes erop en een rondje van ruim 40 km uitgezocht door de wijnstreek vlak bij het Ontariomeer. We konden de auto kwijt tegenover de boomgaard van de familie Van de Laar. Hun stalletje was niet open, maar we kwamen er niet achter of dit vanwege de zondagsrust was of omdat ze alleen fruit verkopen dat pas later in het jaar rijp is.

Het parcours ging deels over vrijliggende fietspaden en deels over de gewone weg, met als eerste attractie Niagara-on-the-Lake. Dit is een charmant stadje met grote oude huizen en een hoofdstraat vol met chique winkeltjes, waar het heel druk was met overwegend Aziatische toeristen. Vervolgens moesten we vol tegen de wind in richting St. Catherines. Onderweg kwamen we langs een fruitstalletjes die wel open was, met heerlijke aardbeien. De dame vertelde dat we net te vroeg waren voor de kersentijd, die begint over een paar weken. Vlak voor St. Catherines sloegen we af langs het Welland Canal, de scheepvaartverbinding tussen Lake Erie en Lake Ontario, met een handvol sluizen erin om het hoogteverschil te overbruggen.

Aan het eind van de rit hebben we nog een bezoek gebracht aan een van de vele wijnboeren, Riverview Estates, om een paar lokale wijnen te proeven. Zoals wel vaker in streken waar het maar krap aan warm genoeg is voor wijnbouw, is het gemakkelijker om goede witte wijnen te maken dan rode. Het beroemdst is de 'ijswijn', zoete dessertwijn gemaakt van druiven die aan de stok zijn bevroren. De kwaliteit van de lokale wijnen is de afgelopen vijftien jaar met sprongen vooruit gegaan, maar de volumes zijn tamelijk beperkt, dus bij Gall&Gall zul je ze niet snel aantreffen.

Vlak bij Niagara Falls ligt een grote Factory Outlet Mall met winkels van veel grote merken, waar we na het fietsen nog zijn wezen kijken. Kleren zijn hier nog steeds flink goedkoper dan in Nederland, dus ik heb vast bescheiden ingeslagen - spijkerbroek, mijn favoriete 'low rise trunks' (= onderbroeken) van CK en een paar T-shirts.

Al met al een leuke vaderdag in den vreemde. Vanmorgen geskypet met Elske en vanavond met Jan en dankzij de Sunset Grill en de Mall is het toch nog goedgekomen met mijn cadeautje van Marja ;)

1. Rozemarijn:
    19 juni 2017
    Wat leuk om te lezen dat jullie ook in Niagara on the Lake zijn geweest! Wij waren er jaren gelden en vonden het toen echt heel pittoresk. Jammer dat er nu zoveel toeristen komen...Hoe doen jullie dat met alle kleren die jullie kopen? Worden de koffers niet veel te zwaar voor de terugreis? Ik koop om die reden vrijwel niets meer:-(. Gr, Rozemarijn PS Trump nog steeds niet gedwongen opgenomen?
  2. Linda:
    19 juni 2017
    Die Niagara river ziet er prachtig uit met dat blauwe water. Het lijkt daar later in het seizoen dan hier, want hier bloeien de druiven al, en daar zitten ze nog vast in de knop. Fijn dat jullie weer flink aan het fietsen zijn. Ik lees niet meer over zere knieën. Houden zo!